Lady Oscar (1979)

Japan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jacques Demy
met Catriona MacColl, Barry Stokes en Christine Böhm

Oscar François de Jarjayes werd als meisje geboren, maar haar vader die altijd al een zoon had gewild staat erop dat ze als jongetje wordt opgevoed, samen met Andre Grandier, de kleinzoon van haar kinderjuffrouw. Wanneer Oscar langzaam volwassen wordt, wordt ze uitverkoren om kapitein van de garde te worden op het paleis in Versailles. Oscar leert snel van de problemen van de monarchie en de conditie van het arme volk, die uiteindelijk tot de revolutie zullen leiden. Ze worstelt ook met haar gevoelens voor haar echte liefde, Andre, en haar taken als lid van de aristocratie en onderdaan van de koning en koningin.

avatar van Bombong
Jacques Demy regisseert in een Japanse productie. De film ziet er (natuurlijk weer) mooi uit en het verhaal is redelijk onderhoudend, maar blijft een vrij standaard kostuumfilm en heeft te lijden onder het matige acteerwerk.

Gebaseerd op de Japanse manga 'Rose of Versailles'