• 8.301.686 stemmen

Love Me or Leave Me (1955)

Drama / Muziek | 122 minuten

Genre: Drama / Muziek

Geregisseerd door: Charles Vidor

Met onder meer: Doris Day, James Cagney en Cameron Mitchell

Plot Love Me or Leave Me

"You'll Love it!...The Big Lavish Musical of the Roaring Twenties!"

Een muzikale biografie van zangeres Ruth Etting (Doris Day). Martin Snyder, een gangster uit Chicago, wil haar naar Florida meenemen om van haar een ster te maken. Ruth Etting wil dat niet, maar later accepteert ze dat. Ze wordt beroemd en onder leiding van Martin Snyder gaat ze naar Broadway om daar op te treden. Ze trouwen met elkaar, maar het geluk dat ze zoeken kunnen ze niet vinden.

imageimageimageimageimageimage

Eddie Fulton

Jingle Girl

avatar van Monsieur Psycho

Monsieur Psycho

Er zijn heel wat films gemaakt over zangeressen, maar deze is toch erg goed.

avatar van neo

neo (crew films)

inderdaad een erg goeie film over zangeres ruth die op een waanzinnige manier door doris day wordt gespeeld. daarnaast is cagney ook in topvorm als gangster snyder.

won toendertijd de oscar voor het beste script. 4 sterren

avatar van speedy23

speedy23

Alhoewel genomineerd voor zes Oscars werd er slechts één verzilverd, namelijk die van beste script. Alhoewel James Cagney volgens mijn bescheiden mening voor deze rol zeker een beeldje verdiende. Een aanrader...

avatar van Knisper

Knisper

Slechte film. Het script (oscar gewonnen?!?!) is uitermate saai, bevat geen nuances en wordt uitermate zwak uitgevoerd. Het acteerwerk is matig. Het camerawerk is saai, tijdens nummers van meerdere minuten is er meestal maar een camerapositie en soms twee. Daar kan je toch heel wat meer van maken lijkt me. Dankzij een goed laatste kwartier, toch nog een 1,5*, maar meer kan ik er echt niet van maken.

avatar van mariekjuh1982

mariekjuh1982

ik vond het een leuke, vermakelijke film met een goed verhaal. Doris Day had een wat geloofwaardigere rol dan die ze altijd in die zoete films van haar speelde. Waar ik overigens ook dol op ben.

avatar van Movsin

Movsin

Film die drijft op het populaire zangtalent van Doris Day en op de toch sterk acterende James Cagney.

Ge kent je niet voorstellen dat zo'n vent bestaat en af en toe gaat ge wel eens twijfelen en toch blijft het boeiend. Alleen op het einde, de schietpartij en de onlogische afloop ervan is aan de ongeloofwaardige kant. Voor mij althans, want de film kreeg een Oscar voor de story.

Knap gemaakt.

Losjes gebaseerd op het leven van Broadway artieste Ruth Etting. Een aparte combinatie van 'tough guy' James Cagney en 'buurmeisje' Doris Day die prima blijk te werken in deze MGM productie. Beiden zetten hun rollen uitstekend neer. Cagney bijna vanzelfsprekend, maar ook Doris Day laat hier zien dat ze behoorlijk wat in haar mars had. Zeker in de scenes waarin ze subtiel laat zien dat haar karakter niet helemaal zo onschuldig en oprecht is als ze lijkt.

Mooie rol ook van Harry Bellaver als hulpje van Cagney.

avatar van Brix

Brix

In deze film kon Doris Day laten zien dat ze meer in haar mars had dan de zoetige rollen die ze meestal (maar niet altijd!) speelde.

Nooit aan getwijfeld trouwens.

Dat zij een goede zangeres was mag bekend zijn.

Mitchell acteerde ook prima.

Ik vond hem altijd een wat ondergewaardeerde acteur.

Cagney speelde ook hier weer zijn gebruikelijke'tough guy' rol, die hij in 99 procent van al zijn films vertolkte.

Ik zal echter de laatste zijn om dat minder goed te noemen, want hij was er sterk in.

Een film die mij wel kon boeien.

avatar van DonLeone

DonLeone

nogmaals bekeken, ben ditmaal milder in mijn oordeel. van 1,5 sterren naar 3,5. mss word ik beter met de jaren opvallend dat de hoofdpersoon in deze film niet Doris Day is, maar James Stewart. de camera verliest hem of zijn zicht geen te uit beeld. toch wel modern voor een film uit 1955.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Fijn.

Ik zie het altijd wel zitten met die films met Day. Welk genre het ook mag zijn. Sowieso hield ik nooit echt van muziek films . Op een paar oude (jaren 40, 50 en 60) na. Persoonlijk vond ik de film niet Oscarwaardig alhoewel de sets er visueel erg mooi uitzagen. Ook de aankleding is hier zeker niet slecht. Het acteerwerk is goed. Day laat toch wel weer zien wat ze kan dus geef ik een 3,5.

Sedna_de_zeeheks

Ik heb deze musical net gezien op TCM en ik vindt het schitterend. Acteer werk vond ik super. Doris Day kon ik eigenlijk alleen als zangeres en in deze musical laat ze zien dat ze ook zeer goed kan acteren.

BBarbie

Sterk gedramatiseerde biografie over de carrière en driehoeksverhouding van Amerika’s sweetheart tijdens het interbellum Ruth Etting, haar man en haar (in werkelijkheid bijna tien jaar jongere) muzikale begeleider. Veel sexier dan in deze film zul je Doris Day niet tegenkomen, met dank aan de garderobe designer. Dat ze goed kan zingen is genoegzaam bekend. James Cagney speelt een typische Cagney-rol: hyperactief en driftig. Samen zorgen zij voor een film, die de aandacht best twee uur kan vasthouden. Wel is het jammer dat het verhaal wordt afgebroken vóór de rechtszaak tegen Marty Snyder, omdat met het schandaal daaromheen een einde kwam aan de carrière van Ruth Etting en het verhaal rond zou zijn geweest.

avatar van Brix

Brix

Twee keer bekeken in twee dagen tijds (voorgaande kijkbeurten niet meegeteld)

Blijft boeien.

(DVD ook maar besteld, want ik ben die onscherpe beeldkwaliteit van de TCM kopie wel een beetje beu)

Waardering verhoogd naar 4*

avatar van clubsport

clubsport

Day in een film die heel wat dramatischer is dan wat ik van haar gewend was , het thema ( obsessieve man die

haar liefde wil kopen maar daar uiteindelijk uiteraard in faalt ) word boeiend en dramatisch verteld .

Opvallend vond ik dat hij niet volledig als slechterik word afgebrand , iets wat in een modernere versie zeker zou zijn gebeurd .

Cagney doet het ook prima als driftige gangster .