Confidências do Rio das Mortes (1999)

Brazilië
Documentaire

geregisseerd door Paschoal Samora

In de kleine dorpen en stadjes langs de ‘rio das mortes‘ (de rivier van de doden) in Minas Gerais in Brazilië, is het landschap doortrokken van de herinneringen aan de tijd dat hier gouddelvers hun geluk zochten en rijke Portugese landeigenaren hun slaven afbeulden. Omdat de Portugezen onder de oorspronkelijke bevolking van Brazilië, de indianen, maar moeilijk personeel konden vinden voor de goudmijnen en de boerderijen, haalden ze hun zwarte slaven uit Afrika. Het was een zware tijd, met veel armoede en onderdrukking, en bloedig neergeslagen opstanden. Later heeft men van hogerhand getracht de sporen van deze pijnlijke episode uit de Braziliaanse geschiedenis uit te wissen, maar de huidige bevolking van het gebied geeft hun verhalen en herinneringen al generaties lang door aan hun kinderen. In deze documentaire toont regisseur Samora de geschiedenis aan de hand van de verhalen van de dorpsbewoners - afstammelingen van slaven, boeren en goudzoekers.