The Colour of Magic (2008)

Alternatieve titel: Terry Pratchett's The Colour of Magic

2,99

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Komedie
191 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Vadim Jean
met David Jason, David Bradley en Sean Astin

De magische Schijfwereld heeft z'n eerste toerist. Rincewind, een onbekwame oud-tovenaarsstudent, krijgt als taak om Twoflower door de straten van de stadstaat Ankh Morpork te gidsen. Rincewind heeft twee problemen. Ten eerste is hij als angsthaas niet de beste persoon om een rijke toerist rond te leiden in de gevaarlijke stad, en ten tweede staat de wereld op het punt te vergaan...

29 BERICHTEN 5 MENINGEN
geplaatst: 5 april 2008, 20:46 uur [permalink]
Een nieuwe Discworld-verfilming van het team van Hogfather. Die vond ik nogal tegenvallen, dus ik twijfel nog of ik hier aan moet beginnen...

kappeuter (moderator)
geplaatst: 5 april 2008, 20:51 uur [permalink]
Discworld? Hogfather? Nooit van gehoord. 🙂

geplaatst: 5 april 2008, 20:57 uur [permalink]

avatar van Verdronkenvis
geplaatst: 11 april 2008, 01:56 uur [permalink]
Vond de Hogfather ook niet fantastisch.
Heb al pratchett's boeken gelezen en vond dit een redelijke verfilming al had ik al die gniffel en schatermomenten die ik tijdens het lezen van de boeken had hier een stuk minder. Twoflower was wel leuk neergezet. Vond de special effects een beetje knullig.

Voor de pratchett fan leuk om te zien, maar lees vooral de boeken.

Ps de film is in een tweeluik uitgebracht van beide anderhalf uur en komt niet in de bioscoop.

geplaatst: 16 april 2008, 19:03 uur [permalink]
Ik vond David Jason het erg leuk doen, en er waren zeker wel een paar dingen leuk uitgewerkt. Maar ook hier vond ik het eigenlijk gewoon weer niet werken. Er komt zo weinig van de subtiele humor over naar de kijker, alles wat overblijft is eigenlijk een rommelig kinderachtig fantasyfilmpje waar de komische dubbele bodem bijna niet in terug te vinden is. Bij de adventure game uit de jaren '90 kwam de geest van de boeken naar mijn mening veel beter over, dat medium leent zich blijkbaar toch beter voor deze wereld.

avatar van Pkunk
geplaatst: 26 mei 2008, 00:32 uur [permalink]
Ik vond het leuk om te kijken. Voornamelijk omdat het discworld universum zo lekker belachelijk is. Maar de sfeer van de boeken is gewoon erg ver te zoeken. Ik kreeg bijvoorbeeld in sommige scenes het idee dat ze het probeerden spannend te maken en dat is volgens mij niet echt de bedoeling. Dan roep je echt een compleet verkeerde sfeer op en verpest je de grappen. De boeken zijn ook niet spannend. Maar, de acteurs deden het opzich best aardig. Met name Tim Curry was erg leuk om naar te kijken.
3 *

slechte acteurs
slechte lokatie

avatar van Denden 100 Piek

geplaatst: 18 december 2008, 03:56 uur [permalink]
Ik heb net per toeval ontdekt dat deze film bestaat. Ik hoop dat ie hier gauw op DVD uitkomt, want de trailer zag er goed uit voor een TV film. Over de casting ben ik best tevreden in ieder geval, vooral Christopher Lee als Death kon gewoon niet anders. Hogfather ga ik binnenkort ook weer eens kijken, die was erg leuk.

geplaatst: 26 januari 2009, 23:52 uur [permalink]
Trailers and Videos for The Colour of Magic (2008)

avatar van weerwolf
geplaatst: 31 januari 2009, 17:21 uur [permalink]
geweldig heerlijk deze verfilming. oke nooit zo goed als het boek maar dat is bij alle films.
Heb er van genoten een aanrader echt een leuke engelsefilm

geplaatst: 15 februari 2009, 19:39 uur [permalink]
Als je de boeken niet kent is dit een redelijke film, waarbij de humor wel veel goed moet maken. De eerste gedeelte van de film was een stuk vlotter dan het tweede deel. Als je er dus niet te veel van verwacht is het een (lange) avond genieten.

geplaatst: 25 februari 2009, 23:32 uur [permalink]
Ik vond de film wel leuk.De personatges zijn idd wel leuk neegezet.Mischien een beetje weinig special effects maar dit is dan ook geen blockbuster.Leuk dat er een verfilming is gemaakt naar de boeken.Ik hoop zelf dat ze er nog wel een paar doen.
Al met al zeker geen slechte film.

avatar van jan66
geplaatst: 3 maart 2009, 09:19 uur [permalink]
Goede verfilming van het eerste boek van Terry Pratchett's Discworld: Colour of Magic. Een brilliant boek vol absurde ideëen, leuk gevonden combinaties, weg met de wetten van het universum, alles kan... Een moeilijk boek om te verfilmen. Maar deze is zeker geslaagd.

Voor degene die (naast de spelletjes) eens een visualisatie willen hebben van de Discworld een echte aanrader. Voor degene die van Fantasy houden zeker ook...

Ruime 3,5*

avatar van Fryce
geplaatst: 31 maart 2009, 21:28 uur [permalink]
Ik hou van discworld, kan de humor erg waarderen. In de boeken word een heerlijke wereld neergezet en de adventures op de pc zaten boordevol de discworld sfeer. Ik heb de film vanuit een sneak preview situatie gezien en was in eerste instantie prettig verast. Dit was echter snel verdwenen. De humor die Pratchett gebruikt komt gewoonweg bijna niet voor in deze film. Het slaat allemaal kant nog wal, erg jammer. Daar bovenop is het ook nog eens erg kinderlijk neergezet en ziet het er niet fantastisch uit. Acteerwerk komt niet grappig over, wat wel zo zou moeten zijn. Echt waardeloos.

avatar van vcrrr
geplaatst: 2 april 2009, 14:09 uur [permalink]
Hoewel ik de game(s) leuker vind, heb ik me toch aardig met deze film vermaakt.

Het lijkt een low budget film te zijn en is visueel dan ook echt geen hoogstandje.

Verder aardig geacteerd.

Ik wil niet uitsluiten dat ik deze film nog eens zou bekijken, maar daar is zeker wel wat tijd voor nodig...

geplaatst: 16 mei 2009, 16:12 uur [permalink]
De verhaallijn was niet zo aan de sterke kant, maar door de humor die er in de film verwerkt was, was het wel aantrekkelijk om er naar te kijken

avatar van breedbeeld
geplaatst: 17 juli 2009, 23:13 uur [permalink]
Ken de boeken en het spel niet maar was wel leuk om naar te kijken.
Had voor mij in de helft van de tijd gekund maar er zaten aardige grappen in.Jason is gewoon goed. Het verhaal is aardig.

avatar van RickZ
geplaatst: 10 augustus 2009, 08:26 uur [permalink]
3 uur durende fantasie avonturenfilm met waanzinnig/absurd verhaal, wel leuk trouwens. De SFX is redelijk goed.

geplaatst: 10 augustus 2009, 19:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondanks de kritiek op David Jason's leeftijd vond ik hem toch een zeer overtuigende Rinzwind. David Bradley als Cohen was overigens eveneens een fantastische rol, evenals de fenomenaal (over)acterende Tim Curry die het perfect doet als diabolische wizard.

Persoonlijk vond ik de film een goede bewerking van The Colour Of Magic en The Light Fantastic. De special effects waren duidelijk low-budget, maar op geen enkele manier te slecht en soms zelfs erg mooi (de schildpadden op het einde bijvoorbeeld). De humor kwam door het lage tempo echter minder goed over dan het in de boeken doet, mede door het lage tempo en de lange duur van de serie krijgt hij ook geen hogere score dan dit. Toch, voor de Pratchett fans een aangename verrassing.

geplaatst: 28 februari 2010, 18:42 uur [permalink]
de film was op scifi channel maar ik heb hem niet uitgekeken , soms zitten er wel leuke dingetjes in , en het is leuk om de acteur die normaal Frost speelt in a touch of frost iets anders te zien doen , maar het duurt zo lang en het is soms erg chaotisch gemonteerd ,

avatar van darthconner
geplaatst: 1 maart 2010, 21:30 uur [permalink]
Het verhaal op zich was wel goed, acteerwerk was niets mis mee en special effects waren vere van slecht. Wat mij verbaasde was de muziek. zeer goed. 👍

geplaatst: 3 april 2010, 12:10 uur [permalink]
Erg kinderachtig en visueel ook niet sterk. Ben er na 30 min mee opgehouden

avatar van Zidane007nl
geplaatst: 18 juni 2010, 23:17 uur [permalink]
Ik had toen ik aan deze film begon nog weinig van Discworld gehoord, maar misschien ga ik wel het boek lezen nou.
Erg vermakelijke film, grappig ook soms. De soundtrack was zeer goed. Minpunt waren de goedkope effecten.

avatar van Vinnie_NL

geplaatst: 4 augustus 2010, 19:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb ook nog geen Discword boek gelezen, maar sinds dat ik Hogfather gezien heb ben ik er wel in geinteresseerd geraakt, en ik wil dan toch in ieder geval alle films ervan zien.

Het eerste wat ik ervan vond was dat ik het er net iets minder vond dan Hogfather, maar dat komt misschien ook omdat dat mijn eerste kennismaking met deze wereld is. Het tempo is wel laag, maar als ik erover terugdenk zaten er toch genoeg leuke dingen voor mij in.

Superrealistische effecten hoef je bij geen een tv-film te verwachten, dus meestal vond ik ze wel voldoende en soms zelfs verrassend goed. Behalve die gigantische stenen trol die opstond toen Twoflower en Rincewind gevangen waren genomen, dat zal er wel zo simpel uit, daar steken de scenes met de schildpadden sterk bij af. Andere momenten als deze waren er gelukkig niet.

En de opvolger Going Postal schijnt nog beter te zijn, dus die mag ik niet missen 🙂

geplaatst: 11 augustus 2010, 23:47 uur [permalink]
op full HD kwaliteit gezien : een pracht-plaatje. verhaal is zeker niet wereldschokkend maar kijkt toch lekker weg. op naar Going Postal !!!!

avatar van Film Fan
geplaatst: 29 december 2010, 21:09 uur [permalink]
Erg leuke miniserie. Hoewel de CGI niet altijd goed op orde was kon ik mij hier toch vrij makkelijk overheen zetten. Er zat een goede vaart in de film en een paar grappige karakters. Een leuke, zoals men wel noemt "wegkijk film".

avatar van WolfCastle
geplaatst: 29 december 2011, 14:15 uur [permalink]
Als ik het boek niet had gelezen had ik de film waarschijnlijk veel hoger gewaardeerd, maar nu kan ik niet anders zeggen dat de beste delen uit het boek er systematisch uitgefilterd zijn dan wel volledig verkeerd uitgewerkt.

de regisseur heeft het boek kennelijk nooit gelezen of er helemaal niets van begrepen, wat erg zonde is want het had zoveel beter gekund

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 10 maart 2014, 23:24 uur [permalink]
Twoflower: "It's amazing, isn't it?" Rincewind: "Yes, if you like the physically impossible." The colour of magic bevalt me een stuk beter dan z'n voorganger Hogfather, vermoedelijk omdat er een duidelijker plot in zit (met bovendien een aardige spanningsfactor: wat gaat er met de bijna exploderende Octavo gebeuren?). David Jason vind ik nog steeds niet geweldig, maar Tim Curry is zoals altijd een prima schurk, en als de patrician van Ankh-Morpork is de niet op de titelrol vermelde Jeremy Irons een leuke verrassing. Vermakelijk.

avatar van joolstein
geplaatst: 17 februari, 12:08 uur [permalink]
Terry Pratchett was één van de succesvolste fantasyschrijvers ter wereld. Niet gek dat er geprobeerd wordt om zijn boeken in film te vertalen. Vadim Jean verfilmd in deze mini-serie de eerste twee boeken. Nu was Pratchett aan het begin van zijn boeken nog aan het zoeken en is het verhaal aan het begin qua structuur, toon of inhoud nog wat experimenteel. Hierdoor is het bij de film moeilijk om over een echt samenhangend of meeslepend verhaal te kunnen spreken. Toch kunnen we enige continuïteit in het verhaal vinden omdat steeds dezelfde twee (anti)helden één schurk zullen moeten overwinnen maar verder is dit vooral een bont samenraapsel van (knipogen naar) fantasieclichés en komische verwikkelingen. Dit maakt dat de film luchtig en vooral onpretentieus vermaak is. Direct als de film begint komt de imposante en originele wereld in beeld “gevlogen” waar het verhaal zich afspeelt, de zogenaamde Schijfwereld: een platte wereld gedragen door vier olifanten die weer op de rug van een gigantische 'ruimteschildpad' staan. Dit is zo mooi vormgeven dat een nadeel daarvan is dat de verwachtingen iets te hooggespannen zijn. Deze Wow-momenten zijn er nog wel maar niet veel. Wat hiertussen zit is soms geestig, mooi gemaakt, of avontuurlijk, maar meestal te tam en zonder genoeg interessante personages om echt van de grond te kunnen komen. Grappig is de (on)bedoelde aanwezigheid van Sean Astin (Samwise Gamgee uit LOTR) die de naïeve toerist Twoflower speelt. Dé stereotiepe toerist met fototoestel en Hawaïshirt en die alle bezienswaardigheden in Schijfwereld wil zien. Verder zien we David Jason (DI Frost) als de non-tovenaar Rincewind en een cameo van Jeremy Irons als de Patriciër die opdracht geeft om de toerist vooral in leven te houden. En dan zijn er nog Tim Curry als gewetenloze tovenaar Trymon en Christopher Lee die de stem van magere Hein vertolkt. Het is jammer dat de film niet echt naar grote hoogtes weet te stijgen wat komt door de wat voortkabbelende omzwervingen in het verhaal en de vele knipogen (teveel humor) naar andere fantasieverhalen. Gelukkig is de film soms voldoende amusant, heeft het leuke acteurs, en is bij tijd en wijlen zelfs magisch te noemen, maar echt groots of hilarisch wordt het niet.