• 8.668.081 stemmen

Genre: Familie / Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Pieter van Rijn

Met onder meer: Beau Schneider, Stijn van der Plas en Nienke de la Rive Box

IMDb beoordeling: 6,2 (196)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 5 oktober 2016

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot MeesterSpion

Meester Spion vertelt het verhaal van de 11-jarige Tim die samen met zijn ouders en zusje naar een hotel aan de kust verhuist. In het begin kan Tim moeilijk wennen aan zijn nieuwe thuis, tot hij Simon (Beau Schneider) ontmoet. Simon is net ontwaakt uit het jaar 1973 en moet erg wennen aan de nieuwe tijd. Daarnaast moet hij als oud-spion nog een oude misdaadzaak oplossen. Tim besluit Simon te helpen, wat het begin is van een zeer spannend avontuur…

logo tmdbimage

Simon Floret Meesterspion

Freek Dekker

Alexandra Markies

Lexie (jongere)

Freek Dekker (jongere)

Leonard de Wolf

kappeuter (crew films)

Vanaf 5 oktober in de bioscoop (eOne)

avatar van centurion81

centurion81

• 2019 berichten

Cool, een Dafje!

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Alweer een Nederlands meesterwerk.

avatar van m1chel

m1chel

• 1948 berichten

Na de daverende successen van films als Mees Kees en Dummie de Mummie komen de makers met deze James Bond-achtige kinderfilm. Schrijver Thijs van Marle schreef het scenario, dat later in boekvorm werd uitgebracht door kinderboekenschrijver Marcel van Driel. Voor de regie tekende Pieter van Rijn, die eerder films als Pluk van de Petteflet en de romantische komedie Familieweekend afleverde. De rol van spion Simon wordt vertolkt door Beau Schneider, die eerder speelde in films als Boy 7 en De Helleveeg. Toch zullen de meeste mensen hem kennen van zijn aandeel in Neerlands bekendste soap Goede Tijden, Slechte Tijden. Nieuwkomer Stijn van der Plas speelt de rol van de 10-jarige Tim en doet dit zeker verdienstelijk. Deze basisingrediënten zorgen ervoor dat MeesterSpion alles in zich heeft voor een leuke Nederlandse kinderfilm. Dat bleek, want de film was in de bioscoop zeer succesvol en wist meer dan 100.000 bezoekers te trekken.

Het verhaal van de film is dan ook zeer leuk uitgewerkt en zoals ik gewend ben bij films met een script van Thijs van Marle gaat dit gepaard met humor voor jong en oud. Wat ook helpt is dat de chemie tussen Tim en Simon geweldig is. Daarnaast scoort de film met de coole en soms zelfs hilarische gadgets die gebruikt worden. Denk aan de antieke DAF, die vele snufjes heeft. Ook leuk is bijvoorbeeld de scène waarin Tim in het bos op zoek is naar het communicatiemiddel om met Simon te kunnen praten en denkt dat een drol op een boomstam de walkietalkie is. Dit soort onderbroekenlol zorgt ervoor dat je zelfs als volwassene de film met een lach zal bekijken. Daarnaast kan de spanning, zeker bij de jonge kijkertjes, zeker in de tweede helft van de film behoorlijk oplopen. Het verhaal is soms wellicht wat voorspelbaar, maar de uitwerking is zeer leuk gedaan.

MeesterSpion is een zeer leuke Nederlandse kinderfilm geworden die ook genietbaar is voor het volwassen publiek. Dit komt door het spannende verhaal, dat ervoor zorgt dat kinderen op het puntje van hun stoel zitten. Vooral de James Bond-sfeer die de film met zich meebrengt is een groot pluspunt en straalt de hele film veel coolheid uit. Ook is de film leerzaam, zo krijgen de kinderen het een en ander te weten over de Koude Oorlog. Een completere film zou je kinderen niet kunnen laten kijken. Aan alles kan je dan ook afzien dat we hier te maken hebben met een film van de makers van films als Mees Kees en Dummie de Mummie. Ze schotelen hier opnieuw een kwaliteit kinderfilm voor. Nergens duurt de film te lang en aan het einde van de rit kan je zelfs niet wachten op een tweede deel.

avatar van coumi

coumi

Leuk uitgangspunt waar te weinig mee gedaan word. Een zwakke, gemakzuchtige uitwerking. Degene die dit script heeft geschreven had echt beter zijn best moeten doen, want erg creatief is het allemaal niet, slordig wel(zo duiken er plotseling twee huurmoordenaars op die even later weer zonder verdere uitleg uit het verhaal verdwijnen .) Af en toe een glimlach voor een leuk grapje, maar over het algemeen is de humor te kluchtig en zelfs voor kinderen te kinderlijk. Acteerwerk is onder de maat, geen spelers met charisma die hier aan het werk zijn gezet, vooral hoofdrolspeler Schneider loopt er bij alsof hij een ernstig slaaptekort heeft. Al met al veel te snel en met te weinig motivatie in elkaar gezet, gemiste kans.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke jeugdfilm die lekker wegkijkt. Leuk Dafje dat lekker snel kan scheuren.

avatar van Davido

Davido

Kinderen vonden het een leuke en vooral spannende film. Moet zeggen dat wij als ouders ook lekker mee konden kijken. Alles zat gewoon goed in elkaar. Hier wordt gewacht op een "mogelijke" deel 2.

Super leuke film, ik (moeder van 50) heb hem gekeken met mijn dochter van 12 en we hebben van het begin tot het einde zitten genieten. Ook vader van 61 vond hem heel erg leuk. Ik vind de film juist zeer zorgvuldig gemaakt en ongelooflijk grappig. Een ruime tien voor deze heerlijke film en alle fantastische acteurs!!!

avatar van mjk87

mjk87

Niet heel slecht. Lekker kort dus vervelen doet het niet, die eerste scène is zowaar heel behoorlijk en de film is charmant genoeg. Wel is het duidelijk op kinderen gericht met een enorme naïviteit en volstrekte ongeloofwaardigheid daardoor, waardoor ik de film niet heel erg goed kon waarderen. 2,0*.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

De humor is vaak erg oubollig (pek met veren, 'holy moly!'), het scenario kort door de bocht (de huurmoordenaars en de pestkoppen waar allebei uiteindelijk weinig mee gedaan wordt) maar het is sympathiek en technisch goed verzorgd.

Beau Schneider kan volgens mij beter - het leek alsof hij wat ongeïnteresseerd overkwam - maar de jongen heeft een jaloersmakend charisma en dat maakt toch een hoop goed . En Lieneke le Roux is nog steeds een van de allerleukste actrices van Nederland. Oh ja, en Patrick Stoof en Cynthia Abma!

avatar van mrklm

mrklm

Meesterspion Simon Floret [Beau Schneider] werd 40 jaar geleden vergiftigd toen hij ontdekte dat collega Freek Dekker [Kay Greidanus] geheimen verkocht aan de Russen. Simons assistent Lexie [Simone van Bennekom] heeft hem destijds laten invriezen maar slaagde er niet in het tegengif te vinden. Tim [Stijn van der Plas] is net met tegenzin met zijn vader [Patrick Stoof], moeder [Cynthia Abma] en zusje [Liz Vergeer] verhuisd en vindt het verschrikkelijk in zijn nieuwe omgeving. Maar hij ontdekt bij toeval het lab waar Simon al die jaren heeft gelegen en ontdooit hem. Simon is er alles aan gelegen om de inmiddels bejaarde Freek [Aus Greidanus] alsnog te ontmaskeren én het tegengif te vinden. Maar de wereld is enorm veranderd sinds 1973 en dus heeft hij Tim nodig om hem wegwijs te maken in de moderne tijd. Vrolijk, maar zeer leeghoofdig vermaak waar kinderen zich mee kunnen vermaken terwijl hun ouders regelmatig meewarig het hoofd zullen schudden om de belegen humor en het dwaze verhaal.