Solstorm (2007)

Zweden
Mystery / Drama

geregisseerd door Leif Lindblom
met Izabella Scorupco, Jakob Eklund en Mikael Persbrandt

Het is hartje winter en aan de poolhemel is het noorderlicht waar te nemen, als in een kerk in het Noord-Zweedse Kiruna een geestelijke, Viktor Strandgard, wordt vermoord. Zijn zus Sanna vindt het verminkte lichaam. Dan treft de politie bij haar het moordwapen en Viktors bijbel aan. Omdat Sanna doodsbang is verdacht te worden van de moord en zo haar kinderen kwijt te raken, belt zij haar oude vriendin Rebecka.

avatar van RickZ
Zweedse thriller rondom een vermoorde priester. Wel onderhoudend maar niet echt spannend. Voldoende maar meer ook niet. Een veel betere film van onze noorderburen is Mørke uit 2005.

In deze film ziet Izabella Scorupco er nogal naturel uit maar even zoeken op internet en je vind veel mooie plaatjes van dit model/actrice.

avatar van hertogje
Aardig goede film. Ik krijg altijd een beklemmend gevoel (positief bedoeld) bij het kijken naar dit soort gemeenschappen/sektes. De hoofdrolspeelster vond ik heel sterk acteren en ze is een hele mooie vrouw. Viktor werd ook leuk neergezet.

De ontknoping deed me weinig. Ik vond sowieso dat de film nogal vaag werd opgebouwd. Het was naar mijn mening vrij onoverzichtelijk en de mannen waren qua uiterlijk lastig van elkaar te onderscheiden in het begin! Die Tomas en Olof lijken behoorlijk op elkaar! Zeker als ze allemaal dikke winterkleding aanhebben met liefst een muts op.

Ik vond de muziek heel mooi. Er zaten prachtige nummers tussen. Weet iemand waar ik die kan vinden op het internet? Tot nu toe heb ik weinig succes in mijn zoektocht.

In ieder geval, Solstorm is een prima film om een keer gezien te hebben.

avatar van b00ts
Jammer. Goed verhaal. Na een (min of meer) bekentenis toch nog een onverwachte plotwending De regie was wat minder. Sommige dingen waren niet zo logisch, of zelfs vreemd te noemen. De rol van de politie bijvoorbeeld. Net geen voldoende wat mij betreft. Voor de liefhebbers > Worlds apart ofwel To Verdener. Ook een film over streng gelovigen. Alleen veel beter van kwaliteit en inhoud.

avatar van Stijn B.
Sterke film dankzij de uitstekende acteerprestaties, het beklemmende en spannende scenario, en de sfeerschepping (zie die prachtige besneeuwde landschappen (Fargo iemand? )),...

Liefhebbers van het betere thrillerwerk zitten hier op de juiste plaats: het verhaal schiet als een pijl vooruit en weet te beklijven van begin tot einde.

De makers kiezen voor een eerdere klassieke manier van werken om u als kijker een kleine twee uur onder te dompelen in een spannend en wrang moordverhaal (een goeie hutsepot van gekende ingrediënten kan ook zeer goed smaken he). De context van een sekte is een dankbaar gegeven om aan het thrillergegeven een wrangere bijsmaak te geven. Daar slagen de makers schitterend in.

Een absolute aanrader !

avatar van knusse stoel
Eigenlijk heb ik niet veel toe te voegen aan het verhaal van Stijn B..
Ook ik vond het een prachtige thriller met een goed verhaal wat de spannende lijn goed volhoudt tijdens de gehele film.
Nogmaals in één woord: Prachtig!

Uiteindelijk toch verhoogd naar 4*.

avatar van karilem
RickZ schreef:
Een veel betere film van onze noorderburen is Mørke uit 2005.

Bedankt voor de tip. Ik houd van zweedse, deense, noorse films... heb ik al heel wat gezien maar deze kende ik niet.

avatar van mayhemblik
Slappe film die naar het einde toe steeds ongeloofwaardiger werd.
Het was geen straf om hem te kijken maar morgen middag om plus minus 14.27 is ie waarschijnlijk uit mijn hoofd verdwenen.
Over het einde wil ik nog even kwijt dat ik niet zo'n fan ben van het allemaal uitleggen, dat verpestte bijvoorbeeld voor 'Psycho' de 5*****.

avatar van mayhemblik
karilem schreef:

Ik ben helemaal lyrisch van de Pusher trilogie, hoop dat je die nog niet kent want anders staat jouw nog zo´n 4 en een half uur groot vertier te wachten.

avatar van Kuwiel
Ook ik heb weinig toe te voegen aan Stijn B.

Prima film !!!!!!

avatar van sorbonne
Deze Zweedse film kon me niet bekoren .
Misschien ligt het aan mij en daarom breng ik ook geen stem uit.

avatar van flaphead
De landschappen en de sfeer zijn zoals altijd bij Scandinavische films weer prima in orde. Het verhaal is middelmatig en de grote manke is dat het nergens echt spannend wordt. Het kabbelt voort, ondanks pogingen het scherp in beeld te brengen. Het voelt als een verhaal dat ik al vaker heb gezien. Acteerwerk ook niet bijster sterk. Toch een plusje voor de extra twist op het einde.