Dværgen (1973)

Denemarken / Verenigde Staten
Horror / Erotiek

geregisseerd door Vidal Raski
met Torben Bille, Anne Sparrow en Tony Eades

Aangewezen op hun geluk huurt het pasgetrouwde stel Mary en Peter een kamer in een krakkemikkig huis. De huisbazen zijn drankorgel Lila Lashe en haar misvormde zoon: een één meter grote, grijnzende, achterlijke dwerg die Olaf heet. Als haar echtgenoot op banenjacht is, hoort Mary allerlei vreemde geluiden op zolder. Tot haar afgrijzen ontdekt ze daar een geheime kamer waar de dwerg de vrouwen die hij heeft ontvoerd naakt en vastgeketend heeft opgesloten. De gevangengenomen vrouwen krijgen heroïne toegediend en worden verkracht door de dwerg en door geile mannen die betalen om ze te mogen misbruiken. Natuurlijk hebben de perverselingen in het gruwelhuis Mary op het oog als hun nieuwe meisje van plezier.

Bas I.
Baggerfilm. Alleen het de dwerg Olaf (wat een accent!) en vrouwlief Mary (wat een tieten!) zijn nog enigzins te genieten.

avatar van Exploitation
Moet een behoorlijk zieke film zijn. In Nederland bestaat hij al op DVD, maar ik wacht nog even af want de Amerikaanse uitgever Severin gaat hem komend jaar ook uitbrengen.

31 Maart 2009 Dan komt de uncut uitgave van severin films

avatar van BlueJudaskiss
Naakte vastgeketende vrouwen in combinatie met dwergen en dan nog eens die geweldige poster...als iemand deze in de pakketservice wil doen ben ik de eerste op de lijst

avatar van Exploitation
Niet zo schokkend als sommige mensen op internet beweren, maar het gegeven dat er meisjes platgespoten worden met heroïne en dan verkracht worden, dit alles begeleid door een dwerg is natuurlijk behoorlijk pervers! 1,5* voor leuke exploitatie.

avatar van the prowler
Horror, nee dat aspect van de film heb ik gemist. Ik zou dit eerder een exploitation film noemen. Echt schokerend is het allemaal niet. Een paar door heroine platgespoten meisjes die boven in een zolderkamer angstvallig liggen te wachten tot een of ander onguur type hen tegen betaling komt verkrachten. Het blijft allemaal nogal braafjes in deze film, ik had het erger verwacht. Na een tijdje begint het wel een beetje welletjes te worden met de softporno scenes en hunker je naar een beetje verhaal in deze film. In de laatste 20 min. begint de film eindelijk wat op gang te komen. Het einde van de film is dan weer echt van de pot gerukt. Pluspunt is dan weer de acteerprestatie van Olaf de dwerg. Hij bracht het er in tegenstelling tot de acteerprestaties van de rest goed vanaf. Leuk om te weten is misschien het feit dat de dwerg Olaf (die al bijna 20 jaar dood is) in het echte leven getrouwd zou geweest zijn met zijn vrouwelijke tegenspeelster Mary (Anne Sparrow). Ben al bij al blij dat deze DVD me maar een paar euro gekost heeft in FRS. 1,5*

avatar van Collins
The Sinful Dwarf is een film met een beruchte reputatie. Drugsgebruik, verkrachting, voyeurisme, kidnapping en prostitutie tieren er welig in. Opwindende onderwerpen. Met name op het visuele vlak, want getoond met een explicietheid die in het geboortejaar van de film vrij ongewoon was.
Naast deze spannende thema’s is de dwerg uit de titel verantwoordelijk voor een groot deel van de faam. Olaf de dwerg. Een zeer gluiperig mannetje dat met een viezig lachje en een mank beentje door de film hobbelt en hoofdverantwoordelijk is voor de exploitatie waar de film om bekend staat. Dat de film ook nog eens grossiert in veelvuldig naakt (veel full frontal nudity) en zelfs een enkele hardcore scène bezit, helpt natuurlijk erg in de totstandkoming van de schimmige reputatie.
Een ander niet onbelangrijk punt zit ‘m in de beschikbaarheid van de film. De film is moeilijk verkrijgbaar. Illegale verspreiding en bootleg versies zijn dan het gevolg en die zorgen ervoor dat de film nog meer in verwachtingsvolle duisternis en schimmigheid gehuld gaat.
Genoeg factoren die maken dat het een film is die je gezien moet hebben. Het gevaar is dan wel dat de film bijzonder kan tegenvallen omdat alle objectiviteit wordt overschreeuwd door z‘n cultstatus. Maar toch. Wie wil er nu niet kijken naar een dwerg die jonge slavinnen afhankelijk maakt van heroïne, hen opsluit en naakt vastketent op een zolder en hen prostitueert. Nou, ik wel hoor.
Had ik het maar niet gedaan. Uiteindelijk valt de film zwaar tegen. De uitvoering van al dit interessants is sleazy en amateuristisch gefilmd. Het acteerwerk is uiteraard fenomenaal slecht. Ook de dwerg valt tegen. De dwerg is dan wel een vies ventje, maar haalt op beeld geen extreem perverse toeren uit.
Toch is er een ander klein opstekertje. Er is iets als een plotlijn herkenbaar. Kortdurend geluk, want die lijn loopt van herhaling naar herhaling naar herhaling. Het verhaaltje verveelt snel door gebrek aan ontwikkeling. Er gebeurt feitelijk weinig. Dus resteren de naakte dames om op te teren. En ja, die zien er gelukkig goed uit en helpen je de film door.
Nee. De film is niet goed of leuk. Voor een film met een cultstatus is er bar weinig dat de film de moeite van het kijken waard maakt.
Ben teleurgesteld.

avatar van Woland
Ik was na het verhaal van Collins toch wel nieuwsgierig geworden, ondanks de niet zo hele positieve verhalen. En ik kan me eigenlijk wel vinden in zijn recensie, al kom ik toch wel wat hoger uit.

The Sinful Dwarf is natuurlijk een film die voor de shock value gaat, met een vuig verhaal over een vieze dwerg en zijn misschien nog wel gefliptere moeder, die samen vrouwen ontvoeren, ze onder de heroïne spuiten en ze vervolgens uitbuiten als prostituee. Ik ben niet helemaal overtuigd van het businessmodel, maar okee. Dwerg Olaf is een vies mannetje met een nare grinnik, maar weet zich gedurende deze film wel redelijk in te houden. En eigenlijk is de hele film, ondanks het toch wel schokkende concept en de serieuze hoeveelheid naakt (inclusief enkele hardcore-scenes), toch minder interessant en gestoord dan je misschien zou denken. Voor het basale verhaal hoef je het niet te doen, en voor de acteerprestaties ook niet. Goed of leuk, het eerste zeker niet en ook het tweede niet echt. Maar een redelijke C-film met een hoop exploitatie en ontzettende hoeveelheden naakt van redelijk appetijtelijke dames was dit wel.

avatar van wibro
Deze film moest het voor mij van twee dingen hebben; de toch wel zeer goed geschapen naakte dames en de grappige speelgoedbeesten die al bij de minste aanraking zich met geluid (tromgeroffel o.a.) in beweging zetten. Voor de rest was het knudde met een rietje. Stompzinnig plot en erbarmelijk slecht acteerwerk. Neen, als je nieuwsgierig bent naar een soortgelijke film dat zich ook deels in een bordeel afspeelt, dan kan ik je Thriller - En Grym Film (1974) aanbevelen. Die film had tenminste een verhaal.

2,0* (voor de dames en de speelgoedbeesten)

Nee, ik ben het niet eens met de kritieken hier van Collins, Woland en wibro. Maar iedereen heeft recht op z'n eigen mening natuurlijk. Ik vond deze Dværgen stukken beter dan ik verwachtte en heb me geen minuut verveeld. Het verhaal zit goed in elkaar, is binnen de context geloofwaardig en wordt redelijk verrassend afgerond. Maar wat me vooral trof was dat er was nagedacht over de details. Zoals die speelgoedbeesten, die een dubbele functie hebben. Zoals die boosaardige buurvrouw en de moeder van Olaf, een veaudeville artieste die aan lager wal is geraakt.

Natuurlijk steelt Torben Bille de show als de dwerg. Hij is niet oud geworden. Maar de dames vormen natuurlijk de bonus, al doen ze niet zo veel meer dan bloot wezen. Leuk om naar te kijken. Een van de meisjes heeft zelfs hairy armpits. Die Anne Sparrow heeft wel een killerbody met twee geweldige tieten. Begreep ik nou goed dat zij het ook in 'real life' met die dwerg gedaan heeft? Alleen al de gedachte zou me uit m'n slaap houden. Dat slot met die twee speelgoedbeesten vond ik prachtig. De inrichting van de zolder trouwens ook. Kortom ik heb genoten. Voor mij zeker een zeven waard. Ik heb wel slechtere films gezien. Heel veel trouwens.

avatar van Collins
Fransman schreef: