ad

Genre: Drama / Sciencefiction

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Digna Sinke

Met onder meer: Pitou Nicolaes

IMDb beoordeling: 6,4 (90)

Releasedatum: 16 april 2009

Over Atlantis

Xenia, een meisje van veertien, is anders dan de andere meisjes. Ze woont niet ver van de grote stad, in een tijd die nabije toekomst is. Alle mensen zijn verplicht gelukkig en de samenleving is perfect geordend. Het verleden is taboe verklaard, omdat het teveel verbonden was met problemen en ongeluk. De verlegen Xenia voelt zich niet op haar plaats in de overgereguleerde maatschappij waarin ze leeft. Op zoek naar een eigen plek ontdekt ze een eiland waar de tijd niet lijkt te bestaan. Daar vindt ze de sleutel voor haar toekomst.

Quido schreef:

24 september (bron).

Had laatst A-film gemaild en die zijden 4 februari 2010

avatar van Quido

Quido

Dat klopt.

narva77 (crew films)

Pfffff, zolang nog wachten.....

Nog 2 weekjes maar.

avatar van SmuttWars

SmuttWars

Is dit nou pretentieuse shizzle of wat?

Al die mensen die op de DVD wachten, maar de film nog niet gezien hebben.

De film krijgt nou niet echt hoge cijfers door de mensen die Atlantis al wel hebben gezien.

ik laat em liggen.

sinterklaas schreef:

Had laatst A-film gemaild en die zijden 4 februari 2010

Fuck! Da's vandaag!

avatar van Quentin

Quentin

Ter bevestiging; heb het schijfje hier liggen, is dus eindelijk echt uitgekomen .

narva77 (crew films)

Verdomme, ik was vanmiddag nog in de FRS. Geen erg in gehad, en zag hem dus ook niet staan...

Als Zeeuw zijnde moet ik deze film gewoon zien.

narva77 (crew films)

Speciaal afg. maandag moeten bestellen bij de FRS, ze hadden hem niet in de winkel. Maar vanmiddag was ie al binnen!

Waarschijnlijk dit weekend kijken. Ben erg benieuwd!

SmuttWars schreef:

Is dit nou pretentieuse shizzle of wat?

Al die mensen die op de DVD wachten, maar de film nog niet gezien hebben.

ik laat em liggen.

Ja, und?

Laat maar lekker liggen hoor.

Boring...

mikey

Ik heb geen idee waar het over ging, en dat voor een kinderfilm (het is toch een kinderfilm??). De dialogen waren genant: de acteurs keken erbij alsof ze geen idee hadden waar ze het over hadden.

En inderdaad, je hebt een meisje dat elke dag weer opnieuw beleefde alsof je naar Goundhog day zit te kijken. Hierna heb ik naar paranormal activity gekeken. Ook 10x dezelfde dag.. de films worden er niet beter op.. auw mijn heup.

mikey schreef:

Ik heb geen idee waar het over ging, en dat voor een kinderfilm

Huh?? Kinderfilm? Nee toch, dit is echt geen kinderfilm hoor! Toch?

Heb je hem gezien?

Ik dacht echt dat het een kinderfilm is. Of een educatiefilm voor pubers 'wat een totalitaire staat inhoudt'. Als dat niet zo is dan is het nivoo erg beneden peil.

narva77 (crew films)

Heb dat nog nergens gelezen of gehoord hoor. Maar ik heb em hier liggen op dvd, dus binnenkort kijken maar. Wellicht vannacht nog!

mikey

Tijdens het kijken pakte ik de hoes erbij en daar stond 9 jaar en ouder op.. ik ben geen censuurexpert maar die kwalificatie lijkt gecommuniceerd naar ouders met kiddo's.

narva77 (crew films)

Dat komt dan waarschijnlijk omdat er niet in gevloekt wordt. En zit er bv. naakt in de film?

mikey

Nee het gaat over kinderen.. en er wordt niet in gevloekt. De sfeer is wel wat negatief en pessimistisch

narva77 (crew films)

Een film over kinderen hoeft niet per se ook een film vóór kinderen te zijn toch?

"Lord of the Flies" gaat ook over kinderen. Maar dat vind ik nou niet bepaald ook een "kinderfilm" om maar een voorbeeld te noemen.

Ben wel erg benieuwd hiernaar. Probeer em vanavond nog te kijken!

mikey

Tja ja nou je moet erg goed zijn als filmmaker om kinderen een volwassen verhaal te laten vertellen. Maar dat is nu niet eens het geval (volgens mij). Het verhaal en de 'literaire verwijzingen' zijn nogal kinderlijk.... Kijk en huiver

avatar van robertus65

robertus65

Moeilijke en trage film over een pubermeisje met allerlei filosofische vragen. Ik had werkelijk geen flauw idee waar het over ging.

sinterklaas

Eindelijk gezien en voor een NL Science Fiction film (EINDELIJK) helemaal zo slecht nog niet.

Om te beginnen ogen de settings van het dystopische Nederland is wel perfect. Het oogt erg verlaten en is ook opgedeeld in verschillende zone's en er is zelfs hier en daar een vleugje futurisme aanwezig, kwa uiterlijk maar ook kwa verhaal en feiten. Pitou vond ik ook erg goed spelen als Xenia en was toch wel een lief meissie vond ik. Het verhaaltje was ook schitterend en dat zorgt al helemaal voor een SF-sfeer. Ik vond dat er zelfs een beetje een 1984 gehalte in zat. Ook die scenes op het eiland waren indruk wekkend en ook vooral om het feit dat het eiland een zone is van het verleden is en eigenlijk dus een verboden zone is.

Verder toch niks mis mee en zeker niet voor een NL film. Ik zou zeggen: mag Nederland ook eens de beurt krijgen dit soort films te maken? De settings, beelden etc waren prachtig en het het verhaal komt ook prima uit de voeten. Nederland zou eens wat meer met dit soort onderwerpen moeten doen.

Oer -Hollandse polder SF

Water, dijk, weiland, lucht, ruimte.........enz.

Mooie fotografie.

Maar er gebeurd wel erg weinig. We moeten het vooral doen met Orweliaanse newspeak, tegenover oude volkswijsheden.

Wel aardig dat deze nieuwe Nederlanders een soort Chinezen zijn geworden; gezamelijk chineze teksten opdreunen met Mao-gymnastiek. Maar het blijft vooral buitenkant, omdat we alleen Xenia een beetje leren kennen, en er nauwelijks dramatische ontwikkelingen zijn.

Wat ik nogal uit de toon vond vallen waren de ouderwetse busjes, en de militairen met pakjes die rechtstreeks uit het Hollands legermuseum lijken te zijn gekomen, Het deed me denken aanFahrenheit 451 uit 1966. Deze film moet Nederland in 2030 voorstellen. Dat is niet erg geloofwaardig. Een alternatief nu/ nabije toekomst zou geloofwaardiger zijn.

De vrouw in het vervallen huis; Annemarie Prins, lijkt meer op een geestverschijning, dan iemand van vlees en bloed. Want alleen een geest zou in zo'n bouwval kunnen wonen. Net als die andere eilandbewoonster. Daarom doet het je ook niets als ze verdwijnen/ vermoord worden.

Er zal wel weer te weinig geld zijn geweest om er een echt geloofwaardige SF-film van te maken.

Toch 3* omdat het geheel wel goed eruit ziet, en er aardig geacteerd wordt.

sinterklaas

Die busjes waren nog wel op zijn allermodernst. Vooral met die futuristische geluid die uit de moter kwam.

Ja, las hier en daar dat het 2030 moest voorstellen. Maar in de film word het nergens verteld.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

Dit kon mij totaal niet boeien, ben er waarschijnlijk domweg te nuchter voor

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Houterige dialogen (kinderfilm-niveau), slecht geacteerd (met uitzondering van de hoofdrolspeelster), slecht plot, maar toch in ieder geval een origineel script en een iets avontuurlijker uitgangspunt dan gebruikelijk in Nederlandse films.

Heel jammer van het wat stijve geheel want zowaar ik kan me voorstellen dat wanneer iemand deze film zou zien, zonder geluid of het moet stellen zonder ondertiteling, hij of zij de indruk zou kunnen krijgen dat het een geweldige film is.

"Look" van de film is namelijk wel helemaal goed.

Wederom geen echt geslaagde NL-film, maar laat toch wel 75% van de Nederlandse film-productie achter zich.

mikey schreef:

wendyvortex schreef:

Houterige dialogen (kinderfilm-niveau),

@Mikey,

misschien heb je wel gelijk toch!

Maar ik vond het alsnog een geslaagde film, vooral omdat de locaties voor mij zo vertrouwd zijn (deels opgenomen in Zeeland). En ik vond dat ze ondanks die voor mij zo vertrouwde locaties een realistisch beeld heeft kunnen te treffen van een nabije toekomst in Nederland!

Mooie cinematografie ook!

narva77 schreef:

Mooie cinematografie ook!

Ligt Tiengemeten tegenwoordig ook al in Zeeland, of doen Zeeuwen net alsof dat zo is?

avatar van MNV2

MNV2

Redelijke teleurstelling. De film doet nochtans een aantal zaken zeer goed, waaronder de prachtige fotografie van polderlandschappen en omgevingen. Die prachtige beelden werden ondersteund door een rustige soundtrack wat toch wel behoorlijk sfeerscheppend was, zeker ook omdat het tempo van het verhaal ook al niet zo hoog lag. Het toekomstbeeld wordt dus somber en afstandelijk geschetst, mensen leven in een - door de overheid gestuurde - maatschappij waarbij er niet mag gekeken worden naar het verleden. De makers van deze film maken het zich trouwens wel gemakkelijk door niet te veel technologische toestandjes in beeld te brengen (gsm's, auto's, ...). Op die manier blijft de kijker in het ongewisse over de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, alleen de handscanners en de e-books maken duidelijk dat het gaat om een nabije toekomst. Het acteerwerk was tenenkrommend slecht, de acteurs wisten niet wat te doen met hun rol en kwamen weinig zelfzeker over. De filosofisch getinte dialogen en monologen kwamen dan ook niet echt overtuigend over. Verder leek het scenario platter te zijn dan een bierviltje, de film duurt dan misschien wel maar 80 minuten maar zelfs dan gebeurt er bitter weinig om je aandacht erbij te houden.

2.0 sterren

Zeriel schreef:

Had ik het over Tiengemeten dan???

Ik kan me niet herinneren dat ik in mijn vorige berichtje over Tiengemeten heb gerept. En ook niet in al mijn andere berichtjes bij deze film for that matter!

Ik heb het over het oude Veerhavenplein in Perkpolder (Zeeuwsch-Vlaanderen). En ook over andere locaties in Zeeland waar is gefilmd.

En ja, pas maar op, want anders komen we langs met knuppels en stokken om het eiland te annexeren....

• 1937 stemmen

Ik dacht dat het grotendeels op rond Tiegemeten was gefilmd. dat heb je met film, alles wordt van overal vandaan gehaald en aan elkaar geplakt.

narva77 (crew films)

Misschien dacht je dat vanwege haar documentaire drieluik over Tiengemeten...

Ik reageerde wel een beetje vel, excuses daarvoor!

Atlantis is o.a. gefilmd op Tiengemeten, Zeeuws-Vlaanderen en Utrecht (stad). Misschien nog wel op meer plekken.

avatar van Hannes791

Hannes791

Saai en slaapverwekkend, helaas.

Pluspunt voor de casting. Xenia viel goed op tussen haar klasgenotes, die allemaal grijs/bond waren.

avatar van Djumbo

Djumbo

Traag, geen verhaal.... maar knap geacteerd van Pitou Nicolaes, en mooi van beelden....