Dědictví aneb Kurvahošigutntág (1993)

Alternatieve titels: The Inheritance or Fuckoffguysgoodday | Dedictvi aneb Kurvahosigutntag | Dedičstvo alebo Kurvahošigutntag

Tsjechië

geregisseerd door Vera Chytilová
met Bolek Polívka, Miroslav Donutil en Anna Pantuckova

De onaangepaste, luie flierefluiter Bohus krijgt op een dag bezoek van een boekhouder die hem vertelt dat hij een zeer groot fortuin zal erven. Vanaf dat moment krijgt de tot dan toe arme Bohus het in zijn bol en spendeert hij zijn nieuwe fortuin aan drank, vrouwen, een zwembad en andere leuke hebbedingetjes.

avatar van Baggerman
Hoewel ze één van de boegbeelden van de Tsjechische New Wave is, had ik nog nimmer een film van Věra Chytilová aanschouwd. Ze heeft nogal de naam van verzuurd feministe en dat soort types spreken me nu eenmaal niet zo aan. Daarnaast zijn haar films gewoon ook bijna niet te verkrijgen en/of te zien.

Deze film kreeg ik echter cadeau bij een zending Tsjechische en Slowaakse films en een gegeven film moet je niet in de bek kijken, maar gewoon in de dvd-speler stoppen en op een tv bekijken.

En hoewel dit een film met een hoge irritatiefactor is, vond ik 'm best amusant. Polivka speelt wel vaker onbehouwen kwibussen, maar in deze film is hij wel ècht een onuitstaanbare boerenpummel en zuiplap, zeg! Hij zorgt werkelijk voor plaatsvervangende schaamte. Hij is wel de voornaamste attractie van de film, waarin verder alleen nog Donutil en veteraan Jozef Króner als goed acterend opvallen.

Hoewel het bijna nergens hardop lachen wordt (al is Bohus' vergelijking van God met de k*t van de vrouw van Dr. Ulrich wel grappig!) blijft de film toch onderhoudend genoeg vanwege de ploertigheid van Bohus.

Deze klucht kent een heel aardig begin, maar zo ongeveer vanaf de vechtpartij in het chique restaurant begint het lompe gedrag van protagonist Bolek Polívka te irriteren en dat wordt richting einde alleen maar erger. De humor is dusdanig over de top dat het op d’n duur niet grappig meer is, althans niet het soort humor dat ik kan waarderen.