Les Sauteurs (2016)

Alternatieve titel: Those Who Jump

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Abou Bakar Sidibé en Moritz Siebert

Mount Gurugu kijkt uit over de Spaanse enclave Melilla aan de Middellandse kust van Noord- Afrika. De Europese Unie en Afrika worden hier gescheiden door een zwaar beveiligde grens die bestaat uit drie hekken. Vluchtelingen, voornamelijk uit de sub- Sahara regio, leven in de beboste heuvels, waar ze proberen om de landgrens tussen Marokko en Spanje over te steken. Een van hen is Abou Bakar Sidibé uit Mali, die in Les Sauteurs is zowel degene die de opnames maakt als degene om wie de documentaire draait. Na 14 maanden in het kamp en tal van mislukte pogingen om het hekkensysteem te overwinnen begint Abou zijn dagelijkse routine, zijn omgeving en het geestdodende wachten op de volgende "sprong" te filmen. Zijn beeldmateriaal geeft inzicht in de sociale organisatie van de vluchtelingengemeenschap en biedt een treurige blik op het vermeende El Dorado van Europa.