Carmela È una Bambola (1958)

Italië

geregisseerd door Gianni Puccini
met Nino Manfredi, Marisa Allasio en Ugo D'Alessio

In Napels belooft een arrogante nietsnut van een vader dat zijn dochter Carmela zal trouwen met een rijke edelman. Jammer genoeg lijdt dochterlief aan een bepaalde vorm van slaapwandelen, die haar iedere nacht doet belanden op de slaapkamer van Toto Improta, een jongeman die slecht valt bij de vader.

Wat onnozele komedie voor het hele gezin, vooral een sterrenvehikel voor de toen aanstormende Allasio die recht op supersterrenstatus af leek te stevenen, maar zoals gekend maakte ze daar zelf een abrupt eind aan.
Dat het verhaal geen reet voorstelt hoeft niet te verwonderen want het is slechts gebaseerd op een liedje: 'a sunnanbula van een jaar eerder. Allasio loopt dus over de daken in haar slaap en komt vreemd genoeg steeds uit in de slaapkamer van de brave vrijgezel Manfredi, een simpele sukkel die tot overmaat van ramp de papa van Allasio- een ex-camorrista die square is geworden- beconcurreert met een kaaretje waarmee hij toeristen langs de beroemde kust van Amalfi rijdt. Hoe zou dat toch aflopen...
Behalve vanwege Manfredi en Alassio die hier weliswaar een trutje speelt maar op de poster niet meteen geflatteerd is- we zien haar boezem ook niet doorschijnen en die was zoals gekend indrukwekkend- is het nog enigszins de moeite vanwege de allicht fraaie setting in en rondom Amalfi.
Tenslotte is het opmerkelijk dat in deze gezinsfilm uit de jaren 50 allerlei semi-Freudiaanse mumbo jumbo ove rhet onbewuste wordt gebracht als iets vanzelfsprekends, was toen blijkbaar al een onderdeel van pop culture. Ook die trannie was opmerkelijk.