The Nutcracker in 3D (2009)

Alternatieve titels: Nutcracker: The Curse of the Rat King | The Nutcracker: The Untold Story

Verenigd Koninkrijk / Hongarije
Fantasy / Familie

geregisseerd door Andrey Konchalovskiy
met Elle Fanning, Charlie Rowe en Nathan Lane

Het meisje Mary (Elle Fanning) krijgt van haar oom (Nathan Lane) een op het oog niet zo bijzonder kerstcadeau: een notenkrakerpop. Maar als ze 's nachts wakker wordt, blijkt dat de pop tot leven is gekomen en hij trekt Mary mee in een sprookjesachtig avontuur.

avatar van Nicolage Rico
Hier verder nog niks over gehoord, terwijl het best interessant klinkt.

avatar van Nicolage Rico
Is hier geen poster van? Op IMDB krijgt de film een 9,5 (weliswaar na 28 stemmen). Niet verkeerd dus.

avatar van Nicolage Rico
Ziet er mooi uit, alleen pas die stem totaal niet bij de pop...

avatar van The One Ring
Krijgt werkelijk rampzalige kritieken.

avatar van Nicolage Rico
Het cijfer op IMDB is dan ook flink gekelderd naar een 5,9 (217 stemmen).

en een 4.2 na 719 stemmen...

avatar van Alittleromance
Cijfers zeggen niks, ieder zijn mening, Veel beter dan sommige blokbuster zoals bv Tron die op niks trok en nog sommige andere blokbusters. Elle fanning speel net als haar zus Dakato zeer goed.

avatar van Marvinleeaday
Wow, het zal wel aan mij liggen maar ik vond het in één woord fantastisch, meteen hoofdletter F. Prachtig kerstverhaal met alles er in wat fantasy nodig heeft, goed en kwaad, liefde overwint alles etc. natuurlijk is de notenkraker muziek er oook bij, Prachtig.
Goed gevonden met Einsteins relativiteits theorie. Ja ik heb echt genoten!!!
Half puntje aftrek voor het ietwat slappe eind, anyway hou je van fantasy(en zit er nog iets van het kind in je) absoluut gaan zien.

avatar van Filmkriebel
Ik ben eigenlijk te oud voor dit soort films. Beoordeling zou ik aan kinderen moeten overlaten. Het zag er allemaal mooi uit, van de Weense kerstsfeer met terrasjes aan de ijsschaatspiste, de reuzenkerstboom, de rattenstad en de flitsende finale. Die film was een rampzalige flop maar heb geen begrip voor de kritieken. Mensen kunnen tegenwoordig met al die opgefokte hi-tech effecten die ze in de strot geramd krijgen niet meer genieten van echte mooie en eenvoudige kindersprookjes.

John Turturro is in vorm als de rattenkoning en springt rond als een vlooi. De parallellen tussen de Nazi en de ratten zijn overduidelijk maar politieke lesjes blijven achterwege : het is gewoon een manier van voorstellen. Nu en dan wordt het verhaal onderbroken door wat musical. Ik vond het zowel mooi als gevarieerd.

avatar van mcdaktari
Wat een onzin om te zeggen dat jij jezelf te oud vind voor dit soort films

avatar van Filmkriebel
Wel bedankt voor de opmerking
Het is dan ook een film waar ik als volwassene minder van kon genieten en die zich niet richt tot volwassenen. Wat is daar nu onzinnig aan? Kijk jij gerust kinderfilms en vind ze gerust leuk voor mijn part maar daarom hoeft niet iedereen dat te doen.

avatar van HASCH
Ik heb een heerlijke avond gehad. Leuke ontspannende film. De muziek van Tchaikovski klinkt als musical ook goed. Dit is een film voor jong en oud, dus een echte familiefilm en uitermate geschikt voor tijdens de kerstdagen met de hele familie.

Wat een tegenvaller. Ik had er echt veel meer van verwacht.
Elle Fanning vond ik niet zo goed spelen waar ik ze anders altijd heel goed zie doen.
Toch wel eerder een film voor kinderen, die zullen het speciaaler vinden dan ik.

avatar van ziggy06
Ik ben geloof ik iets te oud voor deze film, had er ook meer van verwacht. En inderdaad, Elle Fanning zat in 'Super 8' en 'Somerwhere' bijv. een stuk beter in haar rol....Maar ik denk dat we in de toekomst nog veel van haar gaan horen...

avatar van flyer
Weer een mooi sprookje waar ik van genoten heb.

avatar van alexspyforever
Ok de rollen van de kinderen, de oom en de notenkraker prins vond ik prima. Visueel heel mooi en de muziek ja ik hou er wel van. Het is vooral de scène in de Kerstboom waar ik erg van genoten heb. Helaas zijn de bijpersonages niet erg leuk en vanaf dat de bad guys opduiken is het allemaal niet meer zo interessant, het wordt dan niet enkel visueel minder het verhaal wordt gewoon ronduit saai en dom. Ga ik zeker nog wel eens opzetten voor de muziek en enkele visuele hoogstandjes.

avatar van arno74
Jammer dat deze film ondanks het hoge budget en de cast niet helemaal geslaagd is. Op de eerste plaats is dit een echte kinderfilm en voor volwassenen niet echt aan te raden. Het gaat over een meisje (Elle Fanning) die met kerst een pop, een notenkraker, cadeau krijgt. Deze pop komt tot leven en neemt haar mee naar een alternatieve poppenwereld a la Alice in Wonderland, maar een stuk duisterder en waar muizen de baas zijn. De film is helaas onevenwichtig, de eerste helft vond ik maar moeizaam verlopen, dusdanig dat ik na 3 kwartier afhaakte, maar dat was vorig jaar. Ditmaal een nieuwe kans gegeven, wel doorgezet, en tot mijn verrassing bleek de tweede helft een stuk vlotter, dat zit vol met actie alsof het een andere film is geworden. Het verhaal is afkomstig uit een balletstuk dat op haar beurt gebaseerd is op een soort van sprookjesverhaal.

Het oorspronkelijke verhaal schijnt behoorlijk aangepast te zijn, maar niet echt in de goede zin. Dit is immers als kerstfilm bedoeld en dan verwacht je niet dat de muizen uit het ruim 100 jaar oude verhaal opeens in een kinderfilm uitzien als Nazi's uit de tweede wereldoorlog die bezig zijn met een heuse speelgoedholocaust. Al zullen kinderen vermoed ik niet direct het verband zien, maar zulke details, de nutteloze 3D-scenes en het onevenwichtige halen de film onderuit, ondanks het hoge budget, de goede cast en de over het algemeen mooie beelden. Kon (veel) beter. Ik hou het op een magere 2,5*