J.K. Rowling: A Year in the Life (2007)

Alternatieve titel: De Laatste Harry Potter van J.K. Rowling

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door James Runcie
met J.K. Rowling, Neil Murray en de stem van James Runcie

De documentaire is een portret van J.K. Rowling, de bedenkster van Harry Potter. Rowling vertelt over de bijzondere band met haar moeder, die op jonge leeftijd aan de gevolgen van multiple sclerose overleed. Ook vertelt ze over de moeizame relatie met haar vader, voor wie ze altijd bang is geweest en met wie ze geen contact meer heeft. Door deze ervaringen is Harry Potter als wees gecreëerd. Ook haar langdurige depressie heeft ze als thema in haar boeken verwerkt. Deze documentaire volgt verder Jo Rowling in het jaar dat ze de laatste hand legt aan de Potter reeks. Het zevende en laatste manuscript, 'Harry Potter and the Deathly Hallows', wordt streng beveiligd en de camera's zijn erbij als het boek uiteindelijk in verschillende landen wordt gelanceerd.

avatar van Lord Flashheart
Deze was van de week toch zowel op Ned2 als op VRT te zien? Er van uitgaande dat het dezelfde docu is, 3,5*.

avatar van Hannibal
Ja, dat is dezelfde documentaire inderdaad. Ik heb nog nooit een Potter boek gelezen, en ben onlangs met mijn kinderen aan de filmreeks begonnen. Ik ben er niet zo heel erg van onder de indruk (van de films dan), maar ik vind J. K. Rowling een topwijf! Ze komt zeer intelligent en oprecht over. Hoewel Potter me geen ruk doet, vond ik deze doc zeer interessant, en heb grote waardering voor Rowling gekregen, voor de schrijfster en persoon Rowling, en hoe ze met haar immense succes weet om te gaan.

avatar van Mug
Mug
Deze docu was in ieder geval te zien bij 'Het Uur van de Wolf' op NL2 op 1 + 4 januari.

avatar van Flipman
Verrek, hij staat op de site! Laatst op TV gezien. Niks schokkends, baanbrekend, want dat wil de film ook niet zijn. Op zich is het niks bijzonders mer als wordt laten zien hoe 'gewoon' een beroemdheid eigenlijk kan zijn, maar toch leuk.

avatar van tommykonijn
Interesante documantaire met J.K. Rowling : voor Harry Potter Boeken fans is dit denk ik wel een echte aanrader.

AHWA
Heel mooie, rustige, ingetogen documentaire die bewijst wat een geweldige vrouw Rowling is. Intelligent, emotioneel, gevoel voor humor en ondanks alle miljoenen (bollocks!) heel gewoon gebleven. Interessante vrouw.

avatar van Dark Knight
Vermakelijker dan de docu ontdek de echte wereld van HP maar ook weer niet echt een WOW! docu gewoon aardig vermaak 3,0**

avatar van jackie chan
J.K. Rowlin van bijstand moeder tot rijkste vrouw van Engeland!!!

Was ik het maar

avatar van Zuzuu
Dus jij wil liever een vrouw zijn dan een man?

avatar van jumpstylemovie
Deze Documentaire bevat goede informatie over J.K. Zoals waarneer ze in de kerk vertelt dat ze een naam van één van de slechte personen in de HP boeken heeft gehaald uit het kerkboekje. Maar deze documaintere is alleen interresant waarneer je Harry Potter leuk vind. Zo niet, dan moet je dit zeker niet kijken!

avatar van Lui
Lui (crew)
Ik wist niks van J.K. Rowling, maar ik vond dit een zeer interessante en indrukwekkende documentaire.
Erg leuk om 'iets meer' te zien van de persoon die op het idee kwam om deze toch wel interessante serie boeken te schrijven!

avatar van anne J
Weet iemand hoe of waar ik deze Docu kan bekijken? Ik zapte hier vorig jaar namelijk toevallig langs en zag het laatste kwartier, maar was heel bedroefd de rest te hebben gemist. Het einde gaf me al veel voldoening .
En toen was hij twee weken terug op de televisie, maar toen was ik nét op vakantie, dus wéér gemist. (En ja ik heb gezien dat het natuurlijk op youtube staat in delen, maar dat is nou niet de beste kwaliteit, youtube. Dus iets anders?)

avatar van TomaskeX
[quote]anne J schreef:
Weet iemand hoe of waar ik deze Docu kan bekijken?

Je kan hem bekijken op de 2 disc dvd van harry potter en de half bloed prins.

avatar van movie acteurs
Aardige docu.

Sommige boeken heb ik wel gelezen, paar jaartjes terug alweer.

Ik blijf het raar maar wel knap dat je een verhaaltje verzint over een tovenaar en dat je gelijk wereldberoemd en schatrijk wordt. Vooral hoe ik zag wat voor een leven ze had voor deze boeken. Ook leuk om die kleine kamertje te zien waar ze The Philosopher's Stone had geschreven. Aardige docu over deze beroemde schrijfster. 3,0.

avatar van Don MN
Lekker rustige documentaire. Ik had 'm voor de helft gezien op Ned 2, kwam 'm vanavond na een herziening van Half-Blood Prince tegen bij de extra's op de bonusdisc. Leuk voer voor de Potter-fans. Immens veel respect voor Rowling die op geniale wijze, met een zeer creatieve aanpak, een gat in haar hart wist te vullen.

avatar van kobe bryant fan
Prachtige docu die het verhaal aangeeft hoe Harry Potter er is gekomen,ben je Harry fan zeker kijken geen fan niet bekijken.

avatar van IcU
IcU
Mooi portret dat je door de regels van de boeken heen kan laten lezen. Maar om nu te zeggen dat je een jaar uit het leven van Rowling hebt mee gekregen: nee.. Maar het uitdiepen van, en de redenen achter bepaalde gedachten van de schrijfster geeft je wel een andere blik. Met als hoogtepunt de bevestiging dat Dumbledore homo is.

avatar van TomaskeX
Ik vond dit een zeer goede documentair die me meer te weten liet komen over Jo.
Ze is geweldig!

avatar van jipt
Niet dat in fan ben van de boeken of de films, integendeel, maar lijkt me wel een interessant gebeuren.

Niet dat ik denk dat Rowling zelf nou zoveel interessants te melden heeft, maar die hele HP hype is natuurlijk te bizar voor woorden. Net als dat Twilight gebeuren.

Weet iemand waar dit te krijgen is?

avatar van tommykonijn
Ik was helemaal vergeten dat ik deze ooit gezien had, maar ik kwam hem toevallig tegen op de bonus disc van Harry Potter and the Half-Blood Prince. Het is mooi om eens kennis te maken met het brein achter de complete franchise. We krijgen te zien hoe ze Rowling is opgegroeid, en vele linkjes van haar eigen leven naar de boekenserie. De documentaire gaat in een rap tempo aan je voorbij en de vragen worden erg snel achter elkaar gesteld. Daarnaast voelt het ook niet echt aan als een 'Year in the Life', maar dat is iets wat je achteraf bedenkt. Verder kun je hier denk ik niet echt veel minpunten bij gaan bedenken. In het korte speelduur, slaagt de docu er namelijk prima in om een rustig beeld te geven van de persoon, die uiteraard erg indrukwekkend is. Niet alleen door wat ze bereikt heeft, maar ook door haar fijne persoonlijkheid.

jipt schreef:
Weet iemand waar dit te krijgen is?

Het is inmiddels een jaar geleden, dus ik weet niet of je nog interesse hebt.. Maar hij staat bij de extra's op de DVD van Harry Potter and the Half-Blood Prince (zowel bij de single disc edition als special edition, volgens bol.com). Daarnaast is hij zonder ondertiteling ook op Youtube te zien. Maar als ik al zie dat je geen liefhebber bent van de boeken en films, denk ik dat je deze misschien beter kunt overslaan.

avatar van jipt
Kan deze beter overslaan. Moet me eerst maar eens tot de laatste film toe zetten. De vorige drie waren matig tot slecht.

avatar van anne J
@jipt. De films zijn erbarmelijk inderdaad. Maar als je wel genoten hebt van de boeken (als je ze hebt gelezen), is dit toch ook een leuke 'docu' (portretje) om te kijken

avatar van jipt
Ja dat dacht ik ook maar heb alleen boek één uitgelezen en boek twee voor de helft. Vind alleen wel interessant om in te gaan op een dergelijke hype, al is de hype al een paar jaar oud. Dus sla dit lekker over.