The Ugly (1997)

Nieuw-Zeeland
Thriller / Horror

geregisseerd door Scott Reynolds
met Paolo Rotondo, Rebecca Hobbs en Jennifer Ward-Lealand

Simon is een onverbetelijke moordenaar die al vijf jaar in een psychiatrische inrichting zit. Hij wil nu bewijzen dat hij genezen is, zodat hij overgeplaatst zal worden naar een gewone gevangenis. Het is de taak van Karen, de psychologe, om uit te vinden of hij als een normale gevangene kan worden behandeld. De gesprekken die ze hiervoor met hem voert, wekken echter de sluimerende demonen in Simons ziel op.

Deze film was ooit eens te zien op canal+. Een hele rare film, maar zeker niet slecht.

avatar van tovenaar
Toen ik hem een aantal jaar geleden huurde stond er op de hoes iets van: na Silence of the hambs kwam Se7en, na Se7en komt The Ugly!

tja, dat was het voor mij zeker niet. Het is misschien wel lang geleden en het was ook wel in een tijd dat ik misschien niet helemaal open stond voor zulke films, maar voorlopig hou ik het even op 2,5 *******

Hij was niet slecht, zeker niet en hij was ook heel erg vaag, vooral met die oma in het begin met die rare 3D-bril op enzo heheh, daar heb ik best om moeten lachen.

Misschien opwaardering na nog een keer kijken, maar het zal niet VEEL hoger worden, mocht het al hoger worden

avatar van narva77
Agree, was nog best goor ook geloof ik.

avatar van kungfuzombie
Best een goeie film hoor! Het ziet er allemaal ietwat goedkoop uit maar er zitten genoeg originele ideeen in om je 1,5 uur bezig te houden. Zo zijn de flashbacks erg goed gedaan en is bijvoorbeeld alle bloed gitzwart gemaakt, wat erg in contrast staat met de steriele witte omgeving van het ziekenhuis/gekkenhuis. Een aanrader!

Ik ben het met kungfuzombie eens. Maar je moet denk ik wel een beetje een horrorbuff zijn wil je deze een beetje kunnen waarderen.

Mik
Komen we een aantal jaartjes geleden de videotheek binnen, staat daar op die hoes : " na silence of the lambs en Se7en, komt nu The Ugly"

Yeah right!! BAGGER!!!

Dat er onzin op de hoezen staat ligt meestal niet aan de mensen die achter de film zitten maar aan aan de lui die hem uitbrengen. Vooral in Nederland zijn ze er goed in om prutslogans te verzinnen, over wat ze achterop soms neerkloten is helemaal triest.

avatar van narva77
Als je deze film lost ziet van 'Se7en' of 'Silence of the Lambs', is het een vermakelijke film. Je moet ze nat. niet gaan vergelijken

Je moet ze nat. niet gaan vergelijken
Kijk jij wel eens film in het zwembad dan?

....zucht....

Mik
Kijk jij wel eens film in het zwembad dan?

Heheh, bij wild things had ik er bij willen kruipen toch...

avatar van Sjan
Ik vond deze vet. Mooie vage horrorfilm, moio suggestief allemaal, 4*

mooie aan deze is de sfeer, je zit werkelijk in zijn hoofd, kon me zo af en toe wel in plaatsen, vooral het einde

forsaken :evil

avatar van mikoz
mysterieuze duistere film ...

je voelt echt wat de moordenaar voelt.

Mooi einde

avatar van mikoz
mikoz schreef:

mysterieuze duistere film ...

je voelt echt wat de moordenaar voelt.

Mooi einde

Remi
Goeie film!
Maar sinds wanneer is bloed zwart?
Maar voor de rest erg goed en spannend

avatar van Vascago
Erg bevreemdende horror-thriller die toch op de 1 of andere manier boeiend weet te blijven. De sfeer, ondersteund door een goede soundtrack, houd de boel overeind. Ook het acteerwerk is zeer behoorlijk. Maar de film springt steeds van de hak op de tak, de flashbacks maken het allemaal vreemd en ingewikkeld. De moorden zijn best aardig in beeld gebracht en het einde is tof.

avatar van evildead666
Niks goors aan. Gewoon een flutfilm.

avatar van Collins
Een horrorfilm is het zeker, maar het is niet enkel horror dat de klok slaat. De film heeft naast de horror vooral veel psychologische en dramatische elementen in zich.
Een mooie opbouw en voortgang. In een gesprek tussen psychologe en seriemoordenaar, dat plaats vindt in een slonzige verhoorkamer in de sfeerbepalende setting van een armzalig en naargeestig gekkengesticht, ontstaat een angstaanjagende kijk in het hoofd van de laatste. Door hem zien we moorden gepleegd worden en beleven we de intimiderende factoren die een rol hebben gespeeld bij het ontstaan van zijn moordzucht. Het levert een film op die over de hele lengte een spannende beklemming met zich meedraagt.
De dialoog tussen beide is intrigerend en gaat behoorlijk gedetailleerd in op het vroegere leven van de moordenaar. De dialoog wordt subtiel en minder subtiel visueel begeleid. We worden meegevoerd het verleden in. We beleven mee. Alles dicht op de huid gefilmd waardoor de herinneringen rauw en confronterend binnenkomen. Het voelt indringend en intiem en het smaakt ongemakkelijk.
Het is een somber verhaal, dat door het sombere kleurgebruik extra naargeestig aanvoelt. Geen greintje kans op wat licht in de duisternis.
Veel psychohorror. Maar niet alleen. Er is ook ruimte voor het plastische werk. De moorden leveren behoorlijk wat bloed en een ietsje gore op. Zelfs wat jumpscares.
Fijne film.