Without Memory (1996)

Japan
Documentaire

geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Sekine Hiroshi

Sekine Hiroshi werd in 1992 geopereerd aan zijn maag. Het Japanse ziekenhuis liet na de man correct te voeden. Een zwaar tekort aan vitamines leidde tot Wernicke's Encephalopathie: problemen met zijn korte termijngeheugen. Sinds zijn ziekenhuisopname kan hij nieuwe gebeurtenissen niet langer dan een uur vasthouden. Without Memory is het portret van die man.

avatar van Mochizuki Rokuro
Als groot Kore'Eda fan deze docu een keer gezien op het IFFR. Hoewel inhoudelijk aangrijpend kon het me toch niet zo boeien, omdat het op mij een te degelijke en vooral te afstandelijke (in de verkeerde zin van het woord, te voorzichtig/bescheiden zeg maar) indruk op mij maakte. Maar ja midden in zo'n vermoeiend festival is het misschien ook niet de goede tijd om deze film te kijken.

Mooi.

Ik heb het normaal niet zo op docus, zeker niet als het onderwerp primeert en de rest baadt in amateurisme. Daar valt deze docu van Koreeda op zich wel onder, maar het is de menselijkheid die Koreeda's werk zo kenmerkt die hier een krachtig portret van maakt.

Hiroshi is een geweldig onderwerp. Z'n ziekte is bekend van Memento, maar daar wordt het vooral aangewend om een thrillertje mee op te zetten. De realiteit ligt anders en dat geeft Koreeda perfect weer. De eerste 20-25 minuten zijn pakkend. Hiroshi die elk uur zowat zijn leven opnieuw moet oppakken, zich telkens weer moet realiseren dat hij aan een verschrikkelijke ziekte lijdt.

Daarna richt de film zich meer op wat Hiroshi wel kan en wat de context van zijn ziekte is. Op eenvoudige wijze loopt Koreeda door wat feitjes die meer inzicht geven in wat Hiroshi wel en niet kan onthouden. Daardoor wordt de docu ook iets opgewekter.

Het is vooral het einde, waar Koreeda na 2 jaar nog maar eens onderstreept dat er nog niks veranderd is aan Hiroshi's conditie (je ziet hem telkens weer stilvallen, terug alles bij elkaar krabbelen en beseffen wat er eigenlijk met hem mankeert) dat hard aankomt. Vooral ook omdat het verder zo'n lieve, aimabele familie is. Allicht is dat deel wat sturend, maar het mist z'n effect niet.

Koreeda is de aangewezen persoon voor een docu als deze. De menselijkheid is voelbaar, het hoofdpersoon subtiel genoeg en de keuze van de fragmenten schetst tegelijkertijd een tragisch maar opgewekt beeld van Hiroshi. De docu zelf stelt op technisch vlak helemaal niks voor, maar dat neem ik voor een keertje voor lief.