Remainder (2015)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Omer Fast
met Tom Sturridge, Cush Jumbo en Ed Speleers

Een zwaar object valt door een glazen plafond op het hoofd van de jonge Tom (Tom Sturrigde). Als hij na een coma wakker wordt, herinnert hij zich niets meer en weet amper meer wie hij is. Tom ontvangt een flinke vergoeding van 8,5 miljoen pond van de verantwoordelijke bank in ruil voor geheimhouding van het incident. Er is hem één beeld bijgebleven: een jongen boven aan de trap in een oud huis wijst naar een oude vrouw. In de hoop zijn herinnering terug te krijgen, koopt Tom het desbetreffende gebouw, vult het met mensen en ensceneert deze scène keer op keer.

Vanaf 3 november in de bioscoop (Cinemien)

avatar van wibro
Geen gemakkelijke film. Men dient het hoofd er goed bij te houden. Dat lukte mij niet helemaal. Er worden vergelijkingen gemaakt met Mulholland Drive en Memento, films die ik pas kon waarderen na herziening. Een herziening waaraan ook deze film mijnerzijds niet zal ontkomen wil ik 'm juist kunnen beoordelen.

Waardering: voorlopig 3.0*

avatar van vranque
Prachtig gefilmd en prima settings. De casting was minder met name wat betreft de hoofdpersoon. En inderdaad,ingewikkeld maar intrigerend verhaal.
Maar je hebt alle tijd want het verhaal ontrafelt zich in een laag tempo. Leuk. 3*

avatar van Pazmaster
Een vrij wazige, maar toch wel aparte film over een man die na een ongeval zijn geheugen kwijt raakt en de flarden in zijn geheugen opnieuw laat naspelen. Het klopt hier en daar niet helemaal en je blijft ook met een boel vragen zitten maar de twist het einde is best aardig. De cast speelt naar behoren en verder ziet alles er prima uit. Beetje vreemd maar best lekker.

avatar van schumacher
Niks voor mij. Saai.

avatar van Rickyman
Een sterk low-budget filmpje, door oa apart camerawerk en fijne muziek.
Verhaal is behoorlijk vaag inderdaad, maar leuk om te volgen.

De specialist
wibro schreef:

Waardering: voorlopig 3.0*

Dan is het waarschijnlijk een slechte film. Een film moet na één keer zien duidelijk zien. Zo niet, dan heeft de regisseur een aantal steken laten vallen.

De specialist
Waardeloze film met irritante muziek, belabberde fotografie en oppervlakkig en slaapverwekkend acteerwerk. Met andere woorden: Dit is duidelijk en gevalletje van een regisseur (Omar Fast) die het ook allemaal niet meer wist. Wat moet het een hel geweest zijn voor de spelers om drie maanden lang onder zo een stuurloos iemand als Fast te moeten werken.
Niet voor niets kreeg deze film in ‘De Volkskrant’ destijds terecht maar twee armzalige sterren van Recensent Berend Jan Bockting.(En dat zijn er dan ook nog eens drie te veel).

keimpeS
Te traag, soms te verwarrend en vreemd, niet mijn ding!

avatar van Baboesjka
Totaal niet mijn ding. Erg vaag, ik kon het niet volgen, ik vond het niet interessant en erg langdradig. Toen de film over de helft was, had ik hem nog wel aan staan, maar was ik meer met andere dingen bezig. Helaas, een lage score. 1*

avatar van mrklm
Tom [Tom Sturridge] loopt, nerveus naar zijn horloge kijkend, een gebouw uit en is één van de weinigen die nauwelijks reageert wanneer er bovenin dat gebouw een explosie plaats vindt. Vervolgens wordt Tom op zijn hoofd geraakt door vallend puin en belandt zwaar gewond aan het ziekenhuis. Wanneer hij ontwaakt blijkt hij fysiek volledig te zijn hersteld, maar hij is zijn geheugen vrijwel volledig kwijt. Ondertussen heeft zijn advocaat het bedrijf waar de explosie plaats vond aansprakelijk gesteld en is Tom in één klap (sic!) 8,5 miljoen pond rijker. Wanneer hij flarden van zijn verleden begint te herinneren, besluit hij zijn fortuin te gebruiken om zijn herinneringen te reconstrueren in de hoop dat hij zich steeds meer gaat herinneren. Maar dat leidt tot verrassende onthulling en steeds meer bizarre reconstructies!

Een ongebruikelijke mix van psychologische thriller en zwarte komedie, waarbij de opening weliswaar een hint geeft met betrekking tot Toms verleden. Tom is een moeilijk te doorgronden personage, maar dat is hier een pluspunt: afgezien van het feit dat iemand met geheugenverlies ook een deel van zijn persoonlijkheid verliest, is het begrijpelijk dat Tom zich volledig focust op het terugvinden van zijn herinneringen en zijn leven. Niet geheel geslaagd, maar regisseur Omer Fest, die de roman van Tom K McCarthy zelf bewerkte, heeft in ieder geval een originele benadering van een populair thema opgeleverd.

avatar van Basto
Aardig abstract mind fuck filmpje. Moest er wel even inkomen, maar al enigszins duidelijk wordt welke richting het opgaat is het best leuk.

Kleine 3,5