Night of Terror (1933)

Alternatieve titel: He Lived to Kill

Horror / Mystery

geregisseerd door Benjamin Stoloff
met Bela Lugosi, Wallace Ford en Sally Blane

De erfgenamen van een familiefortuin dienen samen te komen in een oud landhuis. Onder de genodigden bevinden zich tevens een journalist en een Indiase mysticus. Eén voor één worden ze echter vermoord, waardoor niemand elkaar meer vertrouwt.

avatar van alexspyforever
Kort en vermakelijk zou ik deze film het best kunnen omschrijven. Duidelijk een low budget maar de setting van het oude landhuis wordt hier goed gebruikt. Bela Lugosi als Degar, Indische dienaar inclusief tulband en haast hypnotische blik speelt hier een sterke rol. De rest staat in zijn shaduw maar ook Mary Frey als Sika en Dagers echtgenote die in trance kan gaan en ook de gave heeft om een seance te doen is een van de sterkere rollen. Voor de rest vrij karikaturale rollen: knappe gillende erfgename, de geleerde die met een gewaagd experiment komt, de zwarte taxichauffeur die bang is van zijn eigen schaduw, de luidruchtige politiechef, de opdringerige journalist die een oogje op de mooie dame, de jaloerse broer en diens echtgenote. En tot slot is er nog een moordende maniak met de looks van een clochard die in de omgeving rondwaart. Er worden efgenamen vermoord. Het lijkt makkelijk om te denken dat het die maniak is of is het toch iemand anders?