Shizi Jietou (1937)

Alternatieve titel: Crossroads

China

geregisseerd door Xiling Shen
met Dan Zhao, Yang Bai en Ban Lu

Het verhaal gaat over vier, net afgestudeerde, werkeloze jongemannen. Xu overweegt zelfmoord te plegen, maar zijn vriend Zhao houdt hem tegen. Zhao leeft in een armoedig kamertje, door middel van slechts een paar planken gescheiden van de buren. Juffrouw Yang, in de stad om werk te zoeken in de fabriek, beweegt in de achtergrond. Haar spijkers in de muur halen de foto's van Zhao neer. Zhao krijgt een baan als corrector aan een krant. In de tram naar zijn werk ziet hij dat mooie meisje iedere dag. Hij kent haar niet, maar het is juffrouw Yang. Dan wordt hij voor zijn werk naar de fabriek waar juffrouw Yang werkt gestuurd.