La Svastica nel Ventre (1977)

Alternatieve titels: Nazi Love Camp 27 | Vrouwenkamp | Living Nightmare

Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Mario Caiano
met Sirpa Lane, Giancarlo Sisti en Roberto Posse

Het joodse meisje Hannah Meyer heeft voor de Tweede Wereldoorlog een verhouding met een jonge Duitser. Wanneer de oorlog uitbreekt besluit hij zich aan te sluiten bij het leger om mee te vechten aan het front. Hannah daarentegen wordt gearresteerd en naar dodenkamp nr. 27 gestuurd om dienst te doen als prostituee.

Zichzelf wat te serieus nemende nazisploitation die het gelukkig aan geld ontbrak om te ontaarden tot een melodrama.Gelukkig zeg ik,want het begin leek bijna op the sound of music.Voormalig spaghetti-regisseur Caiano wilde ook nog wat knokwerk in de film stoppen,maar moest zich beperken tot stock footage met overbekende wo2 beelden.
Wat de film verder onderscheidt van de meeste andere nazisploitation is dat de focus bijna puur op sex ligt ,en we worden dan ook getracteerd op enkele hardcore penetratiescènes,waaronder een gangbang en een wel heel brute verkrachting met een sabeltand/olifantehoorn/whatever .Gefolterd wordt er amper en we mogen al blij zijn met een enkele whipping.
Natuurlijk draait het ook hier weer om de standaard SM relatie tussen een SS bruut en een gevangen grietje,met een nogal melodramatische afloop.
De regie is voor het genre zeker bovengemiddeld,zoals we van Caiano ook wel mogen verwachten.De soundtrack is niet campy maar eerder sentimenteel,en er wordt zelfs een liedje in het Jiddisch gezongen.
Comic relief heb ik helaas niet kunnen waarnemen.

Op de titel afgaande denk je de zoveelste in het 'nazi seks exploitation' (soft of hard) porno genre, maar volgens kenners is deze Italiaanse productie een van de betere in het genre. Sterker nog, ik vond het wel een goede film. Qua vorm en inhoud eerder een oorlogsfilm dan een seksplotation; realistisch, geloofwaardig en bij vlagen aangrijpend.

De film begint heel idyllisch met een fietstochtje van een jongen en een meisje aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog door de prachtige natuur van vermoedelijk de Vogezen. Een mooi blond jodinnetje en een toekomstige Duitse officier, zo blijkt later (maar ze ziet er niet erg joods uit, dus....) Ze zijn erg verlieft en aan de rand van een meertje bedrijven ze de liefde. Dan breekt de oorlog uit en raken ze elkaar kwijt. Hij gaat het leger in, zij wordt met haar ouders opgepakt bij een razzia in Parijs en belandt in een concentratiekamp, waar ze te werk wordt gesteld als seksslavin. Haar zorg is te verbergen dat ze joods is en om te overleven.

Na een aantal omzwervingen wordt ze de geliefde van een SS-officier met wie ze een sm-relatie onderhoudt. Die maakt van haar een hoerenmadam in een door hem opgezet bordeel voor Duitse officieren. Het kan natuurlijk niet uitblijven, daar wordt ze herkend door 'haar Hans' van voor de oorlog, die haar probeert te redden. Maar Hannah is dood, zegt ze, ze heet nu Lola.

Dit is geen goedkoop in elkaar geflanst werkje. Opnamen, enscenering, regie en acteerprestaties zijn eerste klas. Kortom, een goed gemaakte oorlogsfilm, zonder al veel foutjes. Zelfs het 'taalprobleem' (Duits, Engels, etc.) is heel aanvaardbaar opgelost. Het verloop van de oorlog wordt getoond door newsreels, eerst van het oprukkende Duitse leger, daarna van de gruwelen van het oostfront. Sirpa Lane die de rol van Hannah speelt, slaagt er in je mee te laten voelen met wat haar overkomt. Natuurlijk zit er nogal wat bloot in de film, maar het zit nergens het verhaal in de weg. De enkele volstrekt onnodige hardcore inserts nemen we maar op de koop toe. Die zullen er wel om redenen van het genre in gestopt zijn, evenals de belachelijke titel. Maar het is zeker geen film waar de makers zich voor behoeven te schamen.

Het verhaal omtrent deze Drama / Oorlog met erotische invloeden (soms zelfs licht pornografisch) is al uitvoerig en goed beschreven door "Fransman", dus daar hoef ik zelf niet meer veel over te schrijven.

Het verhaal draait om de joodse Hannah Meyer (verdienstelijk gespeeld door de mooie blonde Sirpa Lane) die gevangen wordt genomen (daarbij wordt haar moeder doodgeschoten) door de Nazi's en samen met haar vader terecht komt in een concentratiekamp. In dit kamp worden ze bij aankomst per vrachtwagen onmiddellijk gescheiden van elkaar en daarna zien we de vader ook niet meer terug. Het verhaal is eigenlijk best realistisch en het had zomaar kunnen plaatsen vinden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tijdens het verhaal worden er soms ook echte zwart/wit beelden getoond van Duitsland tijdens deze oorlog (o.a. de verovering van Parijs en de nederlaag bij Stalingrad). Hoewel de titel aangeeft dat het gaat om een Drama / Oorlog film (wat het ook min of meer is), is het vooral ook een erotiek film. Zo is er zeer regelmatig bloot te bewonderen (van top tot teen) en zitten er ook een paar licht pornografische beelden in, zoals de scene met de hoorn van een koe-achtig beest welke in de vagina van een vrouw wordt gestoken (je ziet dan overigens alleen het openen van de vagina).

De gevangen genomen vrouwen (waaronder dus ook de eerder genoemde Hannah Meyer) die in het concentratiekamp terecht komen, worden door de Nazi's (onder leiding van SS kampcommandant Kapitein Kurt von Stein) ingezet als prostituees voor de soldaten (een soort van lopende band prostituees) en ook worden een aantal geselecteerd voor het verwekken van kinderen voor het Duitse rijk. Daaronder ook o.a. de zus van een goedaardige Duitse kapitein Klaus Berger, die tevens de vriend was van Hannah Meyer vlak voor de oorlog (dat is ook in het begin van de film te zien). Voordat de vrouwen worden ingezet als prostituee, worden ze in eerste instantie onderzocht (ook sommigen van te voren nog verkracht zoals Hannah Meyer) door een vrouwelijke arts die met bruine handschoenen in de vagina's van de vrouwen voelt, om te controleren hoe strak ze nog zijn. Hannah Meyer komt daarbij niet al te goed uit deze test (ze geeft wel als reden op dat ze verkracht is geworden) Na de keuring worden ze dan ingezet als prostituee en als ze iets niet goed doen, dan worden ze naderhand keihard gestraft (vast gebonden en dan tot bloedens geslagen).

Hannah Meyer (ook wel gevangenen 4711 genoemd wat haar kampnummer is) ondergaat dat dus ook allemaal, maar ze ontsnapt wel aan de harde afstraffing dankzij SS kampcommandant Kapitein Kurt von Stein (verdienstelijk gespeeld door Giancarlo Sisti) die een oogje op haar heeft. Hierdoor wordt ze ook al snel het liefje van hem en zijn Duitse herdershond Dankzij hem hoeft ze ook geen prostituee meer te spelen in het concentratiekamp en leeft ze best in luxe (ze krijgt fraaie kleding en sieraden, waaronder een armband die haar kampnummer afdekt) en krijgt ze ook privileges zoals leidinggeven (hoerenmadam) aan een bordeel voor hoog geplaatste Naz's. Ze noemt zich vanaf dan ook niet meer Hannah maar Lola.

Ondanks dat ze het vanaf dan relatief goed heeft, neemt ze toch wraak op Kurt von Stein en dat komt mede omdat ze op het einde van het verhaal weer haar geliefde van vlak voor de oorlog tegenkwam, namelijk Klaus Berger. De wraak (doodschieten) op Kurt von Stein komt haar wel duur te staan, want uiteindelijk wordt ze zelf ook door de Naz's doodgeschoten en dat vindt ze helemaal niet erg. Ze lokt het bewust ook provocerend uit door o.a. het zingen van een Joods lied en door een mop (best goed) te vertellen over Hitler. Ook schiet ze de Nazi dood die verantwoordelijk is voor de dood van haar moeder en de deportatie van haar en haar vader. Ze zegt tevens dat ze Joods is en dat haar echte naam niet Lola is maar Hannah. Dus eigenlijk ook best logisch dat de Nazi's haar doodschieten

Al met al was dit best een aardige en ook wel realistische Drama / Oorlog film om te zien (hoogstaand is het natuurlijk allemaal niet) en omdat de film ook maar 85 minuten duurt kijkt hij ook best lekker weg. Dat laatste mede natuurlijk door het aanwezige bloot.