• 8.258.916 stemmen

Alternatieve titel: Daddy Long Legs

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Frederic Zelnik

Met onder meer: Lily Bouwmeester, Paul Storm en Emma Morel

IMDb beoordeling: 6,8 (16)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 6 oktober 1938

Plot Vadertje Langbeen

De haar onbekende weeshuisbestuurder Albert van Woudenberg (Paul Storm - Vadertje Langbeen) maakt het mogelijk dat het weesmeisje Judy Aalders (Lily Bouwmeester) kan studeren. Regelmatig schrijft Judy haar vereerde Vadertje Langbeen over haar vorderingen, vreugden en zorgen, totdat ze via enkele omwegen toch haar geluk vindt.

image

Mevrouw van Woudenberg

Ina Donkers

Moeder Bartel

De Mees

De DVD geretouneerd, halfverwege hoofdstuk 7 blijft het beeld stilstaan terwijl het geluid doorgaat.

Zijn er meer die dit hebben ervaren? of is dit een exemplarisch geval.

Vadertje Langpeen, hihihihi

Max en Joep schreef:

Vadertje Langpeen, hihihihi

???

flauw van me, excuus.

Fouten op dvd's komen zelden voor weet ik.

Als je ee nnieuwe versie krijgt en hij doet het nog steeds, weet je dat het aan de dvd speler ligt.

Die kans acht ik eerlijk gezegd groter.

kappeuter (crew films)

Test het de volgende keer bijvoorbeeld ook even op de dvd-speler in je pc.

Ok.

Ik heb de DVD afgespeeld om mijn DVD-Speler, Computer en mijn portable speler allemaal met het zelfde resultaat.

De Mees

Ik hoor liever "het exemplaar wat ik heb is goed", want dan bestel ik een andere.

Max en Joep

tsja, dan zal het wel de dvd zijn.

probeer een nieuwe zou ik zeggen

avatar van tsjidde

tsjidde

Max en Joep schreef:

Fouten op dvd's komen zelden voor weet ik.

Die kans acht ik eerlijk gezegd groter.

Het kan dan net zo goed aan een fout in het origineel liggen, wat betekenen kan dat alle dvd's die van dezelfde master af komen, waarschijnlijk allemaal dezelfde fout zullen hebben. Als zowel DVD-speler, computer als portable speler hetzelfde defect weergeven, ligt het wel zeker aan de DVD. De vraag is alleen of het een incident betreft of dat mogelijk de hele serie hetzelfde euvel heeft. En dat was dus De Mees zijn vraag.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Jep ligt aan het origineel... Suikerfreule, ook uit de stapel van NL filmmuseum films had ook veel "fouten".

avatar van tsjidde

tsjidde

Jammer en ook slordig, hoor. Ik heb hier nog de DVD van Op Stap (1935) liggen.

Ik hoop maar dat die een beetje goed is.

hoe zou dat komen dan?

ik bedoel: welke maatschappij brengt nu een complete lading kapotte dvd;s op de markt?

das toch wel extreem amateuristisch, zeg nou zelf...

avatar van Quido

Quido

tsjidde schreef:

Jammer en ook slordig, hoor. Ik heb hier nog de DVD van Op Stap (1935) liggen.

Geloof dat bij die titel bij de eerste persing ook iets fout was. Het einde van de film zat ergens in het midden van de film zoals die op de dvd stond. Later wel opgelost. Gebeurt wel vaker hoor, van die kleine foutjes. Heb zelf nog geen problemen met de meer dan 20 titels die ik heb uit de reeks. Vadertje Langbeen heb ik echter nog niet, dus kan daar ook niks over zeggen

De Mees

Ik heb er een Topic van gemaak, het hier bovenstaande hoort eigenlijk niet bij de film.

avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

Het probleem is bekend. De DVD's worden of zijn inmiddels uit de schappen gehaald. Zit hapering in het beeld, die er overigens niet zit in het door het Filmmuseum aangeleverde digitale materiaal.

avatar van Jean Rene

Jean Rene

De Mees schreef:

Zijn er meer die dit hebben ervaren? of is dit een exemplarisch geval.

Het is geen exemplarisch geval want bij mijn DVD heb ik precies hetzelfde - het beeld blijft bij hoofdstuk 7 stilstaan terwijl het geluid doorgaat.

Een andere miskleun uit deze serie is "Malle gevallen" waarbij het laatste gedeelte van de film halverwege komt en vervolgens wordt de film afgesloten door het middelste gedeelte.

Erg slordig deze "mispersingen" !

avatar van Quido

Quido

Ah ja dat was Malle Gevallen, dus met Op Stap is niks mis, tsjidde.

De Mees

Met de dvd "Op Stap" is niks mis mee, buiten dat de print niet al te best is.

Van "Malle Gevallen wist het ik nog niet, in die periode van de release heb ik zoveel aangeschat dat die op de stapel kwam van "die zie ik nog wel een keer". Kan ik dus niet meer terug sturen. Jammer.

avatar van Jean Rene

Jean Rene

Ik heb inmiddels wel een goed exemplaar van de DVD "Malle gevallen", maar voor "Vadertje Langbeen" schijnt dat niet mogelijk te ziin. De foute DVD's zijn nog steeds niet uit de handel genomen. Ik heb de DVD onlangs weer besteld, en het was weer fout, dus wederom teruggestuurd.

Weet iemand of er ook goede DVD's van deze film in omloop zijn ??

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Na het overdonderende succes van Pygmalion (1937) besloten producent Rudi Meyer en actrice Lily Bouwmeester samen nog een film te maken. Ze wilden natuurlijk nogmaals een groot succes en gebruikten daarom een populair verhaal: Daddy-Long-Legs, oftewel 'Vadertje Langbeen'. Het verhaal kende in Amerika al verscheidene verfilmingen, met als bekendste de stomme film uit 1919 met Mary Pickford en de musicalversie uit 1935 met Shirley Temple.

Hoewel ik de film uit 1935 niet heb gezien, durf ik wel te stellen dat Vadertje Langbeen het best vergelijkbaar is met die uit 1919. Mary Pickford en Lily Bouwmeester hebben ontzettend veel met elkaar gemeen: Ze hebben allebei hetzelfde kleine, smalle mondje en kunnen met gemak op bijna 40-jarige leeftijd een jong personage spelen. Hoofdpersonage Judy is immers pas een tiener.

Oké, misschien is Bouwmeester niet helemaal geloofwaardig als jong meisje, daarvoor klinkt haar stem te volwassen. Maar aan haar uitstraling zal het niet liggen. Het is mijn eerste film die ik met haar zie en ik ben meteen razend enthousiast over de actrice. Ze was een wereldster en een prachtige dame. Paramount Pictures bood haar zelfs een contract aan om in vijf Amerikaanse films te spelen, maar helaas (!) sloeg ze dit af omdat haar man niet mee wilde verhuizen.

De film zelf was geweldig. Ik kende het verhaal al, omdat ik de filmversie uit 1919 al een aantal keer heb gezien (ook een sterke aanrader, als stomme films je liggen!). De sfeer was helemaal aanwezig. Het is een heerlijke Nederlandse film, die bewijst dat niet alleen de Amerikaanse filmsterren er glamoureus uit kunnen zien. Ik ben zeer nieuwsgierig naar Bouwmeesters andere films die door de Filmmuseum op DVD uit zijn gebracht.

De film is zeer vlot en gaat - ook voor een kleine speelduur van 85 minuten - razend snel voorbij. Paul Storm vond ik nogal miscast als de echte heer, ik vind hem meer overkomen als een gladjakker. Hij heeft wel iets weg van William Powell. Overigens stond bij mij ook de film even stil, op het moment dat Judy een huwelijksaanzoek weigerde en Albert helemaal verdrietig vertrok en onderweg met de auto enkel haar gezicht voor zich kon zien. Maarja, dat duurde maar een minuutje, dus who cares?

avatar van robertus65

robertus65

Lekker vlot gemaakt film met Lily Bouwmeester die goed op dreef was, maar door haperingen was het niet altijd even goed te volgen.