Terra (2015)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Yann Arthus-Bertrand en Michael Pitiot

“Terra” vertelt het verhaal van het leven. Yann Arthus Bertrand en Michael Pitiot onthullen de ongelooflijke saga van onze levende planeet. Vanaf de eerste korstmossen tot de gigantische bossen, van de apen in de jungle tot de mythische dieren in de savanne. Over amper 10.000 jaar is het leven op aarde diep getroffen door de ongelooflijke ontwikkeling van de mensheid. Maar de mensheid is nu steeds meer geïsoleerd. Hoe zijn onze relaties met andere levende wezens zoveel veranderd? Wat moeten we nog zien of opmerken van de levende wereld om ons heen? “Terra” is een reis door de geschiedenis van levensvormen, een zoektocht naar het dier in ons.

Meh.

De teneur wordt al snel gezet. De mens wordt weer eens onttrokken uit de verzamelnaam "natuur" en de "natuur" zelf is vooral erg mysterieus en vredelievend. In het begin wordt kort ingegaan op de grote veranderingen die de mens introduceert, maar als zo'n veranderingen op niet-mens-natuurlijke wijze gebeuren dan zijn ze blijkbaar magistraal.

Moet wel gezegd, er zitten best mooie plaatjes in deze docu, maar die worden verpest door de immer zemelende voice-over. Paradis heeft er niet echt de stem voor, al is het uiteindelijk toch vooral de boodschap (die op nogal kinderlijke wijze in je strot geduwd wordt) die het tot een nogal vervelende zit maakt.

Ook redelijk random. Het verhaal van het ontstaan van het leven is op zich niet zo verkeerd, maar links en rechts worden er wat gekke/maffe diersoorten uitgekozen die maar weinig te maken hebben met de rode draad van deze film.

Het wordt allemaal extreem emotioneel gebracht, zal best aanslaan bij een bepaald publiek, maar ik kon hier weinig mee. Af en toe een mooi shot, daar bleef het bij.

avatar van ainogard
Deze docu gaat regelrecht op zijn doel af.
De mens vernietigd zijn thuishaven, echter de mens is ook natuur en na ons komt weer wat anders ( of niet ).
Een ding staat vast het roer moet om, maar dat lijkt een onmogelijke zaak in de ogen van de makers.

Toch 3 sterren: De documentaire geeft een beeld hoe we er voor staan en mooie beelden, met de huidige technieken zijn slechte beelden filmen dan ook haast onmogelijk.

avatar van Jokkie
Eigenlijk niet iets nieuws. Alles wat zij zeggen, zitten in genoeg docu's. Zoals: stropers, veeteelt, GMO, ontbossing etc.

RL5
Indrukwekkend! De films van Yann Arthus-Bertrand blijven geweldig om te zien. Het verhaal wat ze willen vertellen is eigenlijk te omvattend om in 1,5 uur te laten zien, maar ondanks dat is het wel goed gelukt. De boodschap is helder, het moet anders. Met de huidige koers die we varen gaat alle prachtige natuur met al haar dier- en plantensoorten in razend tempo verloren, en dat is eeuwig zonde. Deze film laat je in vogelvlucht zien dat het hoog tijd voor actie is. Een echte aanrader!

avatar van james_cameron
Niet bepaald een standaard natuurdocumentaire, meer een filosofische reis door de tijd, waarbij de boodschap duidelijk is: wanneer we niet ingrijpen gaat de aarde spoedig naar de klote. De hoogdravende maar vernuftig in elkaar stekende voice-over van Vanessa Paradis wordt ondersteund door prachtige beelden, waarbij fraai gebruik wordt gemaakt van slow-motion fotografie. Bepaalde shots zijn echt van een adembenemende schoonheid. Naarmate de documentaire vordert wordt de boodschap vanzelfsprekend steeds deprimerender. Je wordt er dus weer eens niet vrolijk van, maar indrukwekkend is het wel.