Konketsuji Rika (1972)

Japan
Drama / Actie

geregisseerd door Kô Nakahira
met Rika Aoki, Masami Souda en Kazuko Nagamoto

Rica werd geboren onder zeer slechte omstandigheden. Haar moeder werd verkracht door Amerikaanse G.I.'s en Rica was het resultaat. Rica zelf werd op jeugdige leeftijd aangerand door één van haar moeder minnaars. Dit liet sporen na voor de rest van haar leven. Ze werd als het ware opgevoed met het mes in haar hand en met een haat tegen alle mannen. Spoedig komt ze terecht in de wereld van de misdaad. Ze belandt in de gevangenis en wordt nadien afgetuigd door een stel misdadigers. Maar hoe erger ze wordt behandeld, des te wreder is haar wraak.

avatar van Mochizuki Rokuro
”No life could have had more hate, more violence and less love” kopt de DVD en zo is het maar net. In de schier eindeloze serie WIP/Pinky Violence/Rape-Revenge/… films die de toon zetten van de Japanse studiocinema vanaf eind jaren 60 tot ver in de jaren 70 is er nu dus Rika. En Rika heeft de twijfelachtige eer de eerste écht slechte film te zijn die ik hiervan zie.

Zoals al beloofd is er hier slechts haat en geweld en weinig (com)passie. En dat blijkt dus niet te werken. De film is vulgair en opzettelijk bruut en lelijk. Op de weinige momenten dat de film probeert enige diepgang te krijgen wordt er zeer opzichtig gefaald (Rika treft ergens haar verlopen moedertje in een autowrak) en een ander groot probleem is dat Akio Rika in de hoofdrol totaal geen uitstraling heeft en als een viswijf van de slechte soort door de film banjert.

Geen enkele memorabele scène, ontwikkeling of vormgeving die de film en daarmee de kijker even doet opveren. Een eindeloze reeks banaliteiten die niet wordt gedragen door een hoofdrolspeelster, vechtscène of wat dan ook. De 1.5* is voor de locatiescouts, die hun werk wél goed hebben gedaan.

ipman-99
"Rica The Mixed - Blood Girl." ... " !!!

Fantastische Aziatische Exploitation (Heropfrissing) !!! Heerlijke exploitation die uiteraard vol zit
met geweld en absurde geschifte zaken !
Deze is zo'n typische jaren '70 vunzige exploitation parel
met Rika Aoki alias de schaars geklede stoere Rika in deze film !
Je moet van het genre houden ..., ander heb je hier niks te zoeken !
Heerlijke Pinky - Violence / Rape - Revenge exploitation die zichzelf absoluut niet serieus neemt !