Die Frau vom Checkpoint Charlie (2007)

Duitsland
182 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Miguel Alexandre
met Veronica Ferres, Christian Sandström en Johannes Gabriel

Voorjaar 1982: Sara Bender woont met haar dochters Silvia (11) en Bine (9) in Erfurt. Sara besluit om met haar vriend Peter Koch te trouwen, die ze al jaren kent. Ze heeft slechts één wens: Ze wil Johannes - haar vader, die in het vrije Westen woont - graag bij de bruiloft hebben. Tijdens de reis naar de DDR krijgt hij een zwaar ongeluk. De bruiloft wordt voorlopig uitgesteld en Sara probeert alles, om haar vader in het ziekenhuis te bezoeken. De DDR laat haar echter niet gaan, want ze staat als vijand van de staat in de dossiers geregistreerd. Te vaak heeft ze haar mening over het communistische systeem gegeven en daardoor voor onrust gezorgd. Als haar vader korte tijd later sterft, stort haar wereld in elkaar. Nu weet ze het zeker: Ze wil met haar kinderen de DDR voor altijd verlaten - met of zonder Peter. Haar verzoek om de DDR te mogen verlaten wordt opnieuw afgewezen, en Sara neemt het besluit het land op illegale wijze te verlaten, zonder te beseffen, wat dit besluit voor haar toekomst betekent.

Erg goede mini-serie was op 30/9 en 1/10 op de ARD

avatar van Scorpio11
Werd afgelopen zondag 30-09 en maandag 01-10 op de Duitse ARD uitgezonden. Dit waargebeurde verhaal heeft veel indruk op mij gemaakt. Ook omdat ik daar in 1982 was en heb meegemaakt dat iedereen voor iedereen bang is. Want zelfs je vader of moeder, je beste vriend of buurman kon wel bij de Stasi zitten. Bij de mensen waar ik toen verbleef, mocht ik mijn auto niet voor de deur parkeren omdat dan iedereen wist dat er bezoek uit het westen was.
Krankzinnig en nu niet meer denkbaar gelukkig.
Na de uitzending van 1 oktober kwamen de echte personen, waar het in de film om draaide, aan het woord waarbij ik een traantje moest wegpinken. Ongelovelijk wat die hebben meegemaakt. En zo zullen er nog velen meer geweest zijn.
Een aanrader voor de liefhebber(s) van dit soort films.
4½ *

Komt van het weekend weer , ik ga hem zeker kijken!

2-delige televisiefilm.

ARD (zaterdag 3 oktober, 20:15 - 21:45)

(2007)

ARD (zaterdag 3 oktober, 21:45 - 23:15)

ARTE (Die Frau vom Checkpoint Charlie, woensdag 7 maart, 15:00 uur)