Il Ladro della Gioconda (1966)

Alternatieve titels: On A Volé la Joconde | The Mona Lisa Has Been Stolen | The Theft of the Mona Lisa

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Michel Deville
met George Chakiris, Marina Vlady en Jean Lefebvre

Vincent is een charmante dief. Zijn specialiteiten zijn het stelen van schilderijen en vervolgens vluchten over de daken van de musea. Na New York is hij nu in Parijs, waar hij zich als leerling bij de lijstenmaker Lemercier in dienst laat nemen. Zo kan hij zonder zich verdacht te maken rondwandelen in de galerijen van het Louvre, waar hij zijn gedachten gezet heeft op het portret van Joconde. De manzieke vrouw van Lemercier is gek op Vincent, maar deze laatste heeft meer oog voor een knappe blondine genaamd Nicole, die hij heeft opgemerkt in het venster van een bordeel, de "Mona Lisa", waar alle pensiongasten blijkbaar lijken op een model van da Vinci. Wanneer Vincent uiteindelijk tot actie overgaat en het schilderij steelt, lopen de zaken niet helemaal zoals hij verwacht had.