Le Evase - Storie di Sesso e di Violenze (1978)

Alternatieve titels: Escape from Women's Prison | Jailbirds | Women against Women, a Tale of Sex and Violence

Italië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Giovanni Brusadori
met Lilli Carati, Zora Kerova en Ines Pellegrini

Een bus met tennisspeelsters wordt gekaapt door vier ontsnapte vrouwelijke gevangenen. Om onder te duiken rijden ze naar de afgelegen villa van een rechter. Al snel raken de gijzelnemers gefrustreerd en worden de gijzelaars misbruikt.

avatar van xgogax
Lijkt me een boeiende film ...

avatar van yeyo
Het is nochtans allesbehalve wat de cover doet verwachten.

Laat me dit alleszins even duidelijk stellen: Le Evase is niet de W.I.P. flick waarvoor hij afgeschilderd wordt. Sterker nog, praktijken zoals er op de poster staan, komen in de verste verte niet voor in deze film. Het enige wat we van de daadwerkelijke 'evase' te zien krijgen, is hoe vier dames met een witte koord over de muur van een soort Middeleeuwse burcht klimmen.

Daarna gijzelen ze een bus vol tennisspelers en verschuilen ze zich in de gigantische villa van een rechter. Je hoort het al, Le Evase sluit meer aan bij de 'home invasion' en 'rape/revenge' films: zelfs de legendarische 'piss your pants' scène van The Last House of the Left is totaal overgenomen, met als enige verschil dat de vrouw nu de machtspositie bekleedt.

Wat meteen ook het uitgangspunt is van de film, al wordt het er niet minder vrouwonvriendelijk door. De twee enige mannelijke gijzelaars worden als objecten gebruikt en de dames zijn er ook niet vies van om wat onder mekaar te foefelen: kortom, de ultieme 'male fantasy'. Er is heel wat vrouwelijk schoon aanwezig, met uitzondering van een aan boulimie lijdend 'butch' type, die godzijdank niet uit de kleren gaat.

Daarmee zijn dan ook bijna alle pluspunten opgenoemd, want de acteerprestaties zijn rotslecht, het verloop te absurd voor woorden, de cinematografie matig en de belichting in bepaalde scènes zeer ontoereikend. Dankzij Zora Kerova, de hilarische politieke subcontext (een verwijzing naar de Baader Meinhof-groep?) de cheesy soundtrack (vooral het openingsnummer is sterk!) en de obscure sfeer is deze sleazy prent toch enigszins genietbaar.

ipman-99
"They're Bustin Out." ... " !!!

Vermakelijke exploitation !!! "Escape From Womens Prison" is op zijn zachts gezegd een vrouwonvriendelijke film !
Je weet wat je kan verwachten ... ! Heel wat exploitation geweld en 'vieze manieren' !

Eh, de hier genoteerde commentaren lezend, ben ik effe de draad kwijt. Hoezo Exploitation? Hoezo vrouwonvriendelijk? Heb ik wat gemist? Het is gewoon een sleazy gijzelingsdrama. Soort halve giallo met veel geweld en bloot en seks. Met W.I.P. heeft het niks te maken. Het refereert aan het linkse terrorisme waarvan vooral Duitsland en Italië het slachtoffer waren in de jaren zeventig. Denk maar aan de Rote Armee Fraction en aan de ontvoering en moord van Aldo Moro in Italië.

Het moest een spannend en onderhoudend drama worden en daar is Giovanni Brusadori wat mij betreft wel in geslaagd. Verder gaan er aardig wat dames uit de kleren en dat is ook leuk. Grappig is wel dat de bekendste ster in deze film, de ravissante schoonheid Lilli Carati hier eigenlijk niet uit de kleren gaat, al wordt ze wel even goed verkracht. Brusadori zorgt voor een flink tempo en doseert zijn seksscènes netjes in het verhaal. Moet in die tijd best een bioscoopklapper geweest zijn. Minpunten: er wordt veel politieke lulkoek verkocht door Carati. Moest kennelijk een politiek sausje over om het geloofwaardig te maken.

avatar van yeyo
Opnieuw gezien, mooie gerestaureerde, Italiaans gesproken versie. Dan komt deze film wel een pak beter tot zijn recht. Zou ik durven zeggen dat ik 'm bij vlagen zelfs sierlijk geregisseerd vond of verlies ik dan op slag al mijn geloofwaardigheid? Politieke lulkoek vind ik in dit genre trouwens meestal best aandoenlijk.