La Maison (2007)

Alternatieve titel: The House

Frankrijk

geregisseerd door Manuel Poirier
met Sergi López, Bruno Salomone en Bérénice Bejo

Malo (Sergi López) woont sinds kort weer op zichzelf. Door de vakantie van zijn drie kinderen met zijn vrouw, met wie hij in scheiding ligt, voelt hij zich meer verlaten dan ooit. Om hem een beetje op te vrolijken neemt zijn vriend Rémi (Bruno Salomone) hem mee naar een feestje in de provincie. Op de terugweg wordt hun aandacht getrokken door een aantrekkelijk huis dat te koop staat. De vraagprijs is zo laag dat ze besluiten een kijkje te nemen. In het leegstaande huis vindt Malo een briefje van een klein meisje aan haar vader. Denkend aan zijn eigen dochter steekt hij het briefje, als ze halsoverkop moeten vertrekken, zonder erbij na te denken in zijn zak. In een opwelling besluit hij terug te keren naar het huis en treft daar Cloé (Bérénice Bejo) aan, die het briefje geschreven heeft toen ze een klein meisje was.

avatar van wibro
Deze film vanavond gezien in de sneak. De LUX medewerker die deze film aankondigde zei tegen de bezoekers in de zaal dat men wel voorbereid moest zijn op een lange zit. Deze film zou maar liefst 190 minuten gaan duren. Ik dacht bij mijzelf; nou, dat moet dan maar. Bevalt hij mij niet, dan verlaat ik gewoon na een uur de zaal.
Nou het verhaal gaat over scheiding, over gedwongen verkoop van een huis, over verdriet en eenzaamheid ...etc etc. Iedereen kent dit soort problemen wel.
Film was niet slecht, ook niet bijzonder, er werd o.a. goed geacteerd en af en toe was het ook grappig, o.a. de veiling van het huis.
Maar de grootste verrassing van de film kwam aan het eind toen na exact 95 minuten de aftiteling begon. Iedereen in de zaal stomverbaasd, behalve ik, want ik had onmiddellijk door dat de aangekondigde lengte van 190 minuten een 1 aprilgrap was. De film duurde gewoon niet langer dan 95 minuten.
Niettemijn vond ik de 1 aprilgrap zeer geslaagd en ik ging ook met een tevreden gevoel naar huis.

Verschrikkelijk vervelende, trage ongeinspireerde film. Kennelijk zwerft er echt te veel subsidiegeld rond in de Franse filmindustrie. Dit gedrocht had men echt niet hoeven uit te brengen. Tijdverspilling, niet kijken.

0,5 (die geef ik niet snel maar dit is echt te slecht voor woorden en niet slecht als in "Badfilm slecht", gewoon echt een prul)

avatar van Norma Jean
De film is wel aardig, maar erg somber.
Het einde vond ik ronduit slecht.

avatar van vph1272qm
ik vond hem mooi. het genre moet je idd liggen, maar houd er wel van,
van die mistroostige, depri verhalen.
ik bleef ondanks de traagheid tot het eind kijken.
de veiling is erg spannend.
een 4 om de stem van zzzozzzo op te krikken.

avatar van Alastor
zzzozzzo schreef:
Kennelijk zwerft er echt te veel subsidiegeld rond in de Franse filmindustrie.

De verfilming was hoewel conventioneel, nog niet eens onaardig. De toegevoegde waarde van het eindproduct nul komma nul. Zonde van mijn bioscoopbezoek.

avatar van Fran
Dit is een hele mooie film met veel melancholie. Als een film te zwaar en mistroostig wordt ga ik hem persoonlijk al snel saai en vervelend vinden maar dat is bij deze film niet het geval.

De eenzaamheid van deze man droop van het scherm en vond ik erg mooi weergegeven. De momenten dat hij alleen in zijn appartement zit en de muziek die hij aanzet erbij zijn hele mooie tussenscene's en beelden zijn eenzaamheid goed uit.

Waar ik bij elke franse film in het begin even aan moet wennen is dat de fransen af en toe erg kort van stof zijn. In deze film was dat ook het geval. Dat maakt dat de film af en toe wat saai dreigt te worden. Gelukkig bleef de film mij toch zeker wel boeien.

Tja ... eigenlijk kan ik er niet eens zo'n goede uitleg aan geven. Ik vond de film gewoon een schitterende, intieme sfeer hebben en ik vond hem gewoon mooi !

avatar van Aapje81
Op zich best een mooie film maar ik heb betere gezien van Franse bodem. Het begint allemaal wat traag en de personages willen niet echt interessant worden. De nietszeggende vertolking van Lopez helpt natuurlijk ook niet echt.

Maar het plot en de verwikkelingen zijn dan toch weer heel aardig waardoor ik wel geboeid heb zitten kijken. En daarbij kwam ook dat ik Bérénice Bejo erg mooi vond.

La Maison heeft een paar hele mooie melancholische scénes maar alles bijelkaar overtuigt de film toch niet genoeg voor een hoge beoordeling en dat vind ik best jammer.

avatar van jikamajoja
Mooie, rustige Franse film. Het genre moet je liggen, maar ik houd er wel van. De eenzaamheid van het hoofdpersonage (Sergi Lopez) werd erg knap weergegeven. De momenten dat hij alleen in zijn appartement zit met die triestige muziek was zeer herkenbaar.
Het einde vond ik ook slecht, anders had ik de film 3,5 gegeven.

avatar van Boenga
Alastor schreef:

Als dit soort kansarme scripts aangekocht kan blijven worden, zou je je dit terecht kunnen gaan afvragen inderdaad. .

Dat lijkt me toch een beetje kort door de bocht. Ik kan me best wel voorstellen dat dit niet ieder z'n ding is; maar hoeveel films zouden er op MoMe staan die van niemand 0,5* krijgen ? Wat dan zou betekenen dat er gewoon helemaal geen films meer moeten gesubsidieerd/gemaakt worden ?!?

Zelf vond ik dit dus wel een heel aangename zit; het bewijs dat een traag verloop toch heel meeslepend kan zijn. Een situatieschets, die in belangrijke mate afhankelijk is van enerzijds de sfeer en anderzijds de acteurs.
López brengt op sterke wijze droefheid in beeld. En de twee dames gaan in en tegen elkaar op alsof het echte zussen zijn.

jikamajoja schreef:
Het einde vond ik ook slecht, anders had ik de film 3,5 gegeven.

Ik had daar geen probleem, in die zin dat ook hier dat droevige (deel van het) leven centraal stond.
Sadness comes from a quiet place.