Moebius Redux: A Life in Pictures (2007)

Alternatieve titel: Moebius: De Kunst van het Striptekenen

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Hasko Baumann
met Jean Giraud, Alejandro Jodorowsky en Philippe Druillet

De Franse kunstenaar en auteur Jean Giraud, oftewel Moebius, is één van de meest invloedrijke en vernieuwende striptekenaars ooit. Als mede-oprichter van het stripmagazine 'Métal Hurlant' schept hij in de jaren zeventig een heel nieuwe, 'volwassen' kijk op de kunst van het striptekenen, die stof doet opwaaien in de wereld van de Franse bourgeoisie en die van de Amerikaanse striptekenaars. Met series als 'Blueberry', over een cowboy, en fantastische, surrealistische verhalen als 'John Difool', maar ook met decorontwerpen voor films als 'The Fifth Element', weet Giraud een enorm publiek te bereiken. De documentaire vertelt over het leven en werk van een uitzonderlijk kunstenaar. Aan het woord komt Giraud zelf, maar ook degenen die met hem gewerkt hebben zoals filosoof en filmmaker Alejandro Jodorowsky en collega striptekenaar Philippe Druillet, evenals de Zwitserse kunstenaar H.R. Giger en Marvel Comics baas Stan Lee.

avatar van Mug
Mug
Kritiekloze documentaire voor de fans van Jean Giraud. Zijn carriere komt geheel aan de orde, maar de 'oh, wat is hij toch briljant' sfeer is overal aanwezig.

Toch nog wel leuke informatie en background informatie. Zoals zijn ontwerpen voor het afgeketste filmproject 'Dune' in de jaren 70. En het feit dat alleen Giger lof kreeg voor Alien. Giger ontworp het monster, Giraud alles daar omheen. En het feit dat Ridley Scott (voorheen striptekenaar) tekeningen en een verhaal van Giraud geheel gejat heeft voor het ontwerp van Blade Runner. Giraud was tevens de ontwerper van Silver Surfer en de vernieuwde Wolverine voor Marvel.

Leuke droge feitjes die gelukkig worden bijgestaan door de bijpassende muziek van Karl Bartos (Kraftwerk), waardoor het geheel appetijtelijker werd: 3*.

avatar van ewalk
Aha, lijkt me interessant.