Il Gaucho (1965)

1 stem

Italië / Argentinië

geregisseerd door Dino Risi
met Vittorio Gassman, Amedeo Nazzari en Nino Manfredi

Marucchelli (Amedeo Nazzari) heeft in Argentinië fortuin gemaakt. Wanneer hij voor zijn Italiaanse gasten een groot feest geeft, wordt zijn vriend Stefano (Nino Manfredi) langzaam maar zeker jaloers op het geluk van Marucchelli.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze klassieker van Risi met Gassman, Manfredi, Nazzari, Pampanini en Buccella ?
De synopsis slaat volstrekt nergens op, allicht is Gassman hier de ster. Hij speelt een filmproducent die in BA arriveert met in zijn kielzog oa over the hill acrice Pampanini en opkomend sterretje Buccella die hier wederom een lekkere bimbo mag spelen.
Typische Gassman rol weer als ijdeltuit die slechts de schone schijn wil ophouden en continu zijn omgeving manipuleert, waarbij hij hier echter weinig succes heeft. Niet bij Nazzari die hier idd. een emigrant speelt die fortuin heeft gemaakt, niet bij Pampanini die een plaatselijke miljonair wil versieren, en niet bij zijn oude buddy Manfredi die volkomen berooid is en in een krot in La Boca woont. Niet La Boca als in Cinecittà, maar ook echt ter plaatse opgenomen.
Deze sfeerbeelden van Argentinië maken de film, die vooral drijft op de genialiteit van Gassman, een stuk interessanter dan hij zou zij geweest als zoveelste emigranten in Brooklyn film.