Jenny (1936)

Frankrijk
Romantiek / Drama

geregisseerd door Marcel Carné
met Françoise Rosay, Albert Préjean en Lisette Lanvin

Wanneer haar verloofde hun overeenkomst afbreekt, verlaat Danielle Londen en keert terug naar haar moeder Jenny, in Parijs. Met haar bedrijfspartner Benoît, baat Jenny een zaak uit die in het eerste opzicht een respectabele nachtclub lijkt te zijn, maar in werkelijkheid een plaats is waar de rijke mannen de gunsten van aantrekkelijke jonge vrouwen kunnen kopen. Zich niet bewust zijnde van het professionele en persoonlijke leven van haar moeder, ontmoet Danielle een knappe jonge man genoemd Lucien, en wordt verliefd op hem. Wat ze echter niet weet is dat de man de minnaar is van haar moeder.

Mijn 7de Carné/Prévert alweer(nu ook echt mijn laatste want ik heb ze allemaal gezien)die reeds vooruitloopt op wat die 2 later voor ons in petto zouden hebben.
Een melodrama dus in "poetisch-realistische"stijl,waarvan niet kan worden ontkend dat hij aardig corny is.Maar goed,dat vond ik van LEDP ook.Zoveel minder dan hun bekendere klassieken is deze imho niet.
Het verhaal is een tikkeltje onwaarschijnlijk:madame runt een salon c.q. bordeel,heeft nog een laatste,veel jongere lover en probeert haar bezigheden te verbergen voor haar dochter(een concertpianiste,waarom ook niet)wat tamelijk moeilijk wordt als deze bij haar intrekt.Dat dochterlief vervolgens met haar vriendje aan de haal gaat,komt dan ook niet als een verrassing(alleen al omdat de synopsis dit verklapt).Het gewaggel van Jenny aan het slot doet wat aan Pépe le Moko denken,wie weet is gene door deze beinvloed.Kortom:een trademark Carné humanitair drama over losers die weten dat ze verdoemd zijn.
Vele bekende smoeltjes hier,met een wat over the top Rosay ,en Barrault zowaar als badboy met een bochel(bijgenaamd le dromédaire).
Grotendeels een studioproductie,maar ook enkele typisch Carnesiaanse scènes op troosteloze,mistige locaties zoals de kade van een binnenhaven.
Zoals gebruikelijk bij C/P films werd de muziek verzorgd door Kosma,die ook een cameotje heeft.