Model for Murder (1959)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad

geregisseerd door Terry Bishop
met Keith Andes, Hazel Court en Jean Aubrey

De Amerikaan David Martens is in Engeland op zoek naar de vriendin van zijn dode broer. Eenmaal in Engeland kruist hij het pad van een bende juwelendieven. Het blijkt dat de gezochte vrouw te maken heeft met de bende.

avatar van Mac Hammer Fan
Een Amerikaanse officier zoekt in Engeland de verloofde van zijn gestorven broer op. Het meisje wordt met een mes in haar rug vermoord door handlangers van een corrupte mode-ontwerper wanneer ze getuige is van een juwelendiefstal. De Amerikaan is juist in de omgeving en wil ingrijpen omdat hij de jonge vrouw voor het raam ziet wankelen. De schurken slaan hem vervolgens neer en laten hem met valse bewijzen achter in een auto zodat hij zelf verdacht wordt van de misdaad. En zo moet hij zelf op de vlucht voor de politie...
Dit misdaaddrama is vlot in beeld gebracht door de regisseur en heeft een getalenteerde cast die stevige vertolkingen neerzet. De Network UK DVD presenteert een gloednieuwe transfer in 16:9 formaat zwart-wit met slechts enkele minuscule beschadigingen. Het ontbreken van de (Engelse) ondertitels is voor mij de enige domper op de kijkvreugde voor deze overigens boeiende film-noir.