• 11.216 nieuwsartikelen
  • 9.020.244 stemmen

Giallo Napoletano (1978)

Mystery / Thriller | 114 minuten

Genre: Mystery / Thriller

Alternatieve titels: Atrocious Tales of Love and Revenge / Neapolitan Mystery / Neapolitan Thriller

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Sergio Corbucci

Met onder meer: Marcello Mastroianni, Ornella Muti en Renato Pozzetto

IMDb beoordeling: 6,1 (453)

Gesproken taal: Italiaans

Plot Giallo Napoletano

Een mandolinespeler moet de gokschulden van zijn vader betalen en komt overeen om in het midden van de nacht een serenade onder iemands venster te spelen. Hij vindt in de omgeving meerdere lijken en hij moet er proberen achter te komen wie de moordenaar is vooraleer hij zelf beschuldigd wordt en gevangen genomen. Andere verdachten zijn een verpleegster die werkt in psychiatrische instelling, een beroemde dirigent en zijn vrouw, die graag de mannen versiert.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Lucia Navarro

Victor Navarro

Suor Angela

Commissario Voghera

Donna Filomena

Asylum patient (onvermeld)

Ti piace Toto e Hitchcock ? Dan zou dit iets voor u kunnen zijn, ware het niet dat deze giallo light/spoof niet wordt geholpen maar eerder gehinderd door de internationale sterrencast en daardoor tamelijk is mislukt. Mastroianni als eerbetoon aan Toto, nee, dat zie ik niet echt. Ook als manke sjofele mandolinespeler met snorretje blijft hij Mastroianni.

De Hitchcock eerbetonen maakt de synopsis wel duidelijk: onschuldige stumper raakt ongewild betrokken in allerhande duistere intriges waarbij ook dames met blonde pruiken een rol spelen, terwijl om hem heen letterlijk de doden vallen.

Spoof oke, maar dat rechtvaardigt niet dat de genreconforme uitleg van de absurd ingewikkelde intrige- door de bad guy zelf nog wel- hier meer dan een kwartier duurt en daardoor eigenlijk niemand een zak interesseert.

Corbucci had zoals ik suggereerde er beter aan gedaan om er niet een soort sterrenshow van te maken met behalve Mastroianni ook nog oa Peppino De Filippo- wederom een Toto eerbetoon- als zijn pappa, Muti als verpleegster in een gekkenhuis, Capucine als moeder-overste, Piccoli als Franse dirigent, Zeudi als zijn vrouw en lekker politiek-incorrecte immer hitsige zwarte kat, en Villagio als onnozele inspecteur. Ook de koddige camorristi uit la mazzetta komen hier weer langs, maar die film vond ik een stuk geslaagder.

Niet dat dit volkomen kut is, het is een aardig verstrooiende film in alle opzichten, maar er had meer ingezeten als het geen sterretjesrevue was geweest.

Pluspunt is natuurlijk de mandolinescore van Ortoloani.