De Vliegende Hollander (1957)

Nederland
Drama / Biografie

geregisseerd door Gerard Rutten
met Ton Kuyl, Cruys Voorbergh en Mimi Boesnach

Een episode (1909 - 1911) uit het leven van vliegtuigbouwer en luchtvaartpionier Anthony Fokker. Met zijn experimenten bezorgt hij zijn omgeving nogal eens een benauwd ogenblik. maar uiteindelijk bewijst hij met de vlucht van de 'Spin' een uitvinder en vlieger van klasse te zijn.

Gedeeltelijk Duits gesproken. Eerste film gemaakt met subsidie van het Productiefonds.
Kosten film: 350.000 gulden. Opbrengst: 6.000 gulden.
Grote flop in de bioscoop; de film kreeg na zijn lokale 'wereldpremière' in Haarlem, Fokkers woonplaats, zulke vernietigende kritieken dat de distributeur zelfs afzag van een landelijke uitbreng.
bron: Filmtotaal Nederlandse Film Database

Dat zou nu toch ondenkbaar zijn. Ik vind het bizar.