Winterreise (2006)

Alternatieve titel: Winter Journey

Duitsland

geregisseerd door Hans Steinbichler
met Josef Bierbichler, Hanna Schygulla en Sibel Kekilli

Om het binnenkort te verwachten faillissement van zijn firma af te wenden, gaat Franz Brenninger met Keniaanse zakenlieden en hun twijfelachtige ondernemingen in zee. Daardoor echter verliest hij ook nog zijn laatste financiële reserves. Terwijl hij intussen in zijn dorp door iedereen gemeden wordt, probeert Franz zijn geld terug te krijgen. Daarom besluit hij naar Kenia te reizen en neemt met dat doel de jonge tolk Laila in dienst.

avatar van Knisper
Niet onaardig, maar heeft hier en daar toch zijn manco's. Het hoofdpersonage is redelijk interessant en Josef Bierbichler speelt zijn rol goed. Het probleem ligt er vooral bij dat het plot focus mist. De combinatie van zijn psychische problemen met de malefide zaken met Kenia is niet meteen slecht, maar berust op te veel toevalligheden. Daarnaast bevat de film enkele dramatische wendingen, die als donderslag bij heldere hemel komen. Hierdoor blijft het geheel ondanks de aardige visuals en het goede acteerwerk, in de middelmaat steken.

Daar kan ik me wel in vinden.

Al blijft ge met wat vragen zitten, tijdens en na de film, heel veel wordt goed gemaakt door de act van Josef Bierbichler, een expressieve kerel, geknipt om sterke taal te gebruiken en wild te keer te gaan.
Eigenlijk bleef het toch behoorlijk spannend al was ook de symboliek niet altijd duidelijk.
Een kleinere, maar niet onopgemerkte rol voor Hanna Schygulla, ondertussen een heel stuk ouder dan in haar glorieperiode met Rainer Werner Fassbinder.