Le Jugement de Dieu (1952)

Alternatieve titel: Judgment of God

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Raymond Bernard
met Andrée Debar, Jean-Claude Pascal en Gabrielle Dorziat

Bavaria, 1433. Staatsbeleid wijst uit dat prins Albert moet trouwen met prinses Bertha van Würtemberg. Geheel tegen zijn zin in vertrekt hij, op bevel van zijn autoritaire vader hertog Ernest, naar Würtemberg samen met zijn trouwe vriend graaf Törring. Tijdens een stop in Augsburg, wordt hij verliefd op de mooie Agnès Bernauer, dochter van de plaatselijke herenkapper. Ze besluiten in het geheim te trouwen en nemen hun toevlucht in het kasteel van Alberts tante, markiezin Josepha. Wanneer Alberts vader het nieuws verneemt, accepteert hij het huwelijk niet. Teleurgesteld besluit Albert de oorlog te verklaren tegen zijn vader. En met succes, lijkt het. Alberts broer Enrique, een monnik, gooit roet in het eten wanneer hij Agnès beschuldigt van hekserij.