Ever Again (2006)

Documentaire

geregisseerd door Richard Trank
met de stemmen van Kevin Costner en Alex Demir

Ever Again beschouwt de heropkomst van het gewelddadige antisemitisme en terrorisme dat Europa en alle andere westerse beschavingen bedreigt. Deze documentaire toont de gevaren van extremisme en de impact van de recente aanslagen in Londen en Madrid. Tevens wordt onderzoek gedaan naar de neonazi-beweging in o.a. Duitsland en welke gevaren de huidige ontwikkelingen hebben voor de toekomst.

lambf
Een *ahum* documentaire die qua op bouw best wel een beetje veel lijkt op Fitna, en dat verkopen ze voor €5, hoe durven ze.

Gruwelijk saai, want een collage van (herhalende) beelden en korte (youtube a like) filmpjes, doorspekt met enkele interviews. Ik ga hier even kort op in, want ik wil er niet teveel worden aan besteden.

Wat er wordt voorgeschoteld is, net zoals in Fitna, nauwelijks meer dan je op het nieuws ziet. Geen enkele nieuwe feiten, interessante invalshoeken of diepgang word er getoond. Dat laatste is vooral te merken in de interviews, die zo kort zijn, dat er alleen een paar bondige uitspraken worden gedaan en er nergens wat dieper op de inhoud word gegraven.

Wat me ook erg stoort is dat de invalshoek vreselijk eenzijdig is. Je ziet alleen moslims die antisemitisch zijn. Je ziet neo-nazi's die op concerten aanwezig zijn of aan het demonstreren zijn. Maar nergens wordt gevraag hoe dat komt, of wat de aanleiding ervan is. Een enkele keer wordt er een link gelegd met Israël, maar dat wordt zowat weggewuifd.

En daarmee kom ik op mijn laatste punt van kritiek, dat het wel HEEL erg pro-joods is. Later in de video, tijdens een conferentie wordt een voorstel word gedaan om antisemitisme en racisme op eenzelfde niveau gelijk te stellen, maar dan zie je de maker (of iets in die trant) helemaal verongelijkt doet, want antisemitisme, ja, dat is toch wel een stuk erger.