Désengagement (2007)

Alternatieve titel: Disengagement

Israël / Frankrijk / Duitsland / Italië

geregisseerd door Amos Gitai
met Juliette Binoche, Liron Levo en Jeanne Moreau

Israël tijdens de terugtrekking uit de bezette Gaza strook. Een Franse vrouw (Juliette Binoche) van Israëlische afkomst besluit terug te keren naar de Westelijke Jordaanoever en komt terecht in een chaos van vluchtelingen en opstand.

Documentairachtige film waarin Juliette Binoche een sterke hoofdrol speelt. Dat kan niet van de film gezegd worden: het verhaal dat in het eerste deel verteld wordt lijkt niet doorgezet te worden en wordt politiek van aard. Daardoor is het of de inzet en de handelingen niet afgemaakt worden en verlies je interesse.

avatar van yael84
Eerste gedeelte van de film kon me niet echt boeien. Het tweede gedeelte van de film was de moeite waard om te zien.

Overigens klopt te omschrijving niet. De hoofdpersoon gaat naar de gazastrook (niet westelijke jordaanoever) om naar haar dochter te zoeken, hierbij wordt ze geholpen door haar ''broer'' . Ze maakt hier van dichtbij de terugtrekking van Israel uit de Gazastrook mee.