Jan Schoonhoven - Beambte 18977 (2005)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sherman De Jesus
met Jan Schoonhoven, Jaap Schoonhoven en Jan Henderikse

De legendarische kunstenaar uit Delft, Jan Schoonhoven (1914 - 1994), werd bij zijn leven al vergeleken met Vermeer en Mondriaan. Zijn mysterieuze, witte reliëfs gemaakt van karton en papier maché worden nu voor tonnen geveild in Sotheby's en Christie's. Jan Schoonhoven zelf leefde als een sobere en bescheiden PTT ambtenaar. Tijdens de research ontdekken de filmmakers dat één van de belangrijkste werken van Jan Schoonhoven is verdwenen uit het postkantoor in Delft. In de film gaat zijn vriend, kunstenaar Jan Henderikse, op zoek naar dit verloren gewaande werk. Gaandeweg ontstaat er een beeld van Schoonhovens leven, zijn raadselachtige persoonlijkheid en de betekenis van zijn werk.

avatar van Darbie
Verbazingwekkende Documentaire !