Fiorile (1993)

Alternatieve titel: Wild Flower

Italië / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Paolo Taviani en Vittorio Taviani
met Claudio Bigagli, Galatea Ranzi en Michael Vartan

Tweehonderd jaar geleden trokken de troepen van Napoleon door Italië. Eén van de soldaten, Jean, is belast met het bewaken van een enorme kist met goudstukken. Jean is jong, knap, idealistisch en plichtsgetrouw. Maar dat laatste vergeet hij wanneer hij Elisabetta Benedetti ontmoet. Hij noemt haar Fiorile en gaat zo in haar op dat hij zijn plichten verzaakt. Wanneer zijn geldkist gestolen blijkt te zijn, kan zijn commandant niets anders doen dan Jean ter dood veroordelen. Het vonnis zal niet worden voltrokken wanneer de dief zich binnen vierentwintig uur meldt.

FisherKing
Deze is goed; maar Kaos is beter!!

kappeuter (moderator)
Verschijnt 26 augustus op dvd (A-film).

Een hele mooie film, inderdaad een A film, ik hou wel van die familiedrama's
Een aanrader dus.

avatar van Quentin
Mooi maar houd niet van zo'n geforceerde structuur.

avatar van RRT
RRT
Beelden en acteerwerk was niets op aan te merken, maar verhaal kon me niet zo boeien, ook omdat ik weinig band kreeg met de personages. 2,5*

Mwoa. 13 in een dozijn.

avatar van JJ_D
Mag ik eerlijk toegeven dat het me verbaasde hoe zorgvuldig ‘Fiorile’ gecomponeerd is? De gebroeders Taviani, voor mij nog onbekenden, kennen duidelijk hun métier en de verschillende generaties op film vast leggen was dan ook een ideale mogelijkheid om hun kunnen te bewijzen.
Helaas komt ‘Fiorile’ niet verder dan enkele prachtige momenten (bv. het vermoorden van haar broers, het kleine jongentje met zijn gamba), omdat een soort banaliteit het magische van de mythe ongedaan maakt. De verhaallijn in het heden is wat mij betreft totaal overbodig, en ook sociaal-historisch blijven de Taviani’s steken in hun goede bedoelingen. De executie van de overige verzetsstrijders had bijvoorbeeld harder kunnen aankomen mits enige inkadering.
En dat is ook het gevoel dat nablijft bij de ganse film: men wil veel zeggen, maar komt uiteindelijk niet verder dan wat algemeenheden. ‘Fiorile’ is niet het rijke epos geworden dat het had kunnen zijn – ‘La Meglio Gioventù’ indachtig. Een gemiste kans.

avatar van Frankeermachine
Ik hou zowiezo niet van films die gaan over een familie over meerdere generaties, maar dit is dan wel de slechtste die ik ooit gezien heb.
Het verhaal is nergens boeiend en is op alle vlakken amateuristisch te noemen.

1 ster

avatar van 93.9
Kwam moeilijk tot echte bloei.

avatar van stefan dias
Een wat langdradig en netjes vertelde mythe. Allemaal net iets te proper en clean en ook nergens echt aangrijpend. Fraai is het wel, maar daar is helaas het meeste wel mee gezegd.

avatar van wibro
Als drama is deze film zeker geen topper. Dan kan wel gezegd worden van de schitterende muziek van Nicola Piovani die dit drama een bijzondere weemoedige sfeer geeft en deze film voor mij over het gemiddelde heen tilt.
De episode die zich afspeelde in de Franse bezettingstijd van Toscane anno 1797 vond ik zonder meer het beste.

3,5* dankzij de soundtrack.

Zoals stefan dias al zei: wat langdradig, en wat te netjes. Te goed bedoeld, misschien...