Rag Tag (2006)

Nigeria / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Adaora Nwandu
met Daniel Parsons, Adedamola Adelaja en Tamsin Clarke

De in hun jeugd onafscheidelijke vrienden Rag en Tag (Raymond en Tagbo) zien elkaar na jaren weer terug. Ze gaan samen op vakantie naar Nigeria waar hun liefde opbloeit. Terug in Londen wordt hun relatie steeds ingewikkelder, waar ze leven in een intolerante omgeving.

Niet eerder een gayfilm van Nigeriaanse makelij gezien en ik heb naar enige informatie gezocht omdat In Nigeria homoseksualiteit taboe is en officieel wordt gezien als een inmorele ziekte. Om chemie tussen de beide hoofdpersonen te bevorderen en omdat het voor beiden ongewoon was, moesten zij elkaar, van de regisseur, dagelijks kussen. Een van hen durfde, tijdens de opnames, uit angst, thuis niet over de film te praten. Het verhaal over de ontluikende liefde, tussen twee zwarte jongemannen, is geloofwaardig, roerend, maar ook wat voorspelbaar. Natuurlijk is de cultuur homofobisch. Het is een typische lowbudget film en vooral de bijrollen komen enigszins houterig over. Bij regelmaat vond ik het Engels onverstaanbaar (waarschijnlijk door de techniek) en miste ik de hulp van ondertitels; maar omdat de verhaallijn eenvoudig was, was het geen onoverkomelijk probleem.