• 8.301.231 stemmen

Alternatieve titels: Thirteen Warlords / The Heroic Ones / 十三太保

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Cheh Chang

Met onder meer: David Chiang

IMDb beoordeling: 6,6 (751)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Shi San Tai Bao

Een machtige koning wil zijn vijanden in één klap vernietigen en kiest daarvoor negen van zijn dertien loyale generaals, die hij als zonen behandelt. Als de missie van start gaat blijkt er jaloezie te zijn tussen de negen generaals.

imageimage

3rd General Li Tsun Shin

4th General Li Tsun Hsin

5th General Li Tsun Chih

Metalfist

Men 2e Shaw Brothers film en weeral is deze me goed bevallen. De spanning word goed opgebouwd tot aan de indrukwekkende climax (Het verraad van Zhu, de heroïsche dood van Jin Si, het verraad van de 12e en 4e broer en dan het uiteindelijke eind gevecht.)

It's something between brothers
Prachtig 4.0*

avatar van J.T.O

J.T.O

Nooit van gehoord. Zijn de gevechten goed?

Metalfist

Ja, ik vond de gevechten echt wel vrij chic gedaan voor die tijd. Er komt een redelijk gruwelijke scene in voor waar iemand wordt gevierendeeld Vond ik wel vrij chic gedaan.

avatar van Ramon K

Ramon K

J.T.O schreef:

Nooit van gehoord. Zijn de gevechten goed?

Ik vind van wel. Veel gevechten waarin individuen het met zwaard of speer opnemen tegen hordes vijanden. Wat een bodycount! Ik vind zulke choreografie prachtig, maar anderen zullen de gevechten misschien te oldskool vinden. Elke Shaw-prent van/met het trio Cheh Chang (regisseur), David Chiang en Ti Lung zijn op zijn minst de moeite waard. Bovendien heeft die andere grote Shaw legende, Chia-liang Liu, meegewerkt aan de vechtscenes. Kan niet stuk voor mij.

avatar van J.T.O

J.T.O

Ramon K & Metalfist, bedankt voor replies. Ik zet de film wel op mijn lijstje. Ik heb al een tijdje geen old skool kung fu filmpje gezien, dus ik ben wel benieuwd

Metalfist

Ik denk niet dat hij je teleur zal stellen.

avatar van beavis

beavis

de gevechten aan het eind zijn zeer goed, maar de gehele opbouw daar naar toe vond ik maar matig, qua type verhaal en tempo vond ik dat vooral veel weg hebben van Italiaanse peplum films...

Onderhond

Oude Cheh Chang.

De oudste van Chang die ik totnogtoe gezien heb, en dat was er ook wel aan te merken. De actiescenes zijn gevoelig houteriger en het tempo is dermate laag dat het iets teveel gaat slepen. Zeker omdat het plot nu niet bepaald geweldig spannend is, volgens mij wat het geen leuke job om schrijver te zijn bij de Shaw Bros studio.

Sowieso ben ik wel iets minder fan van de wat groter opgezette Shaw Bros films. Ik hou meer van hun films die zich op individuën richten, of in ieder geval beperkte groepjes. 13 generaals is in dat opzicht al iets te veel, al het legergedoe errond maakte het er niet beter op. De body count mag dan wel hoog liggen, erg boeiend zijn de gevechten en moorden niet (een paar uitgezonderd).

Naar het einde toe leeft het wel iets op, maar 120+ minuten is steevast teveel voor een Shaw Bros productie. Daarvoor zijn de film gewoon te weinig origineel.