Fabiola (1949)

Alternatieve titel: The Fighting Gladiator

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Alessandro Blasetti
met Michèle Morgan, Henri Vidal en Michel Simon

In het oude Rome bloeit de liefde tussen Fabiola, de dochter van de senator, en Rhual, een Franse gladiator. Nadat Fabiola's vader wordt vermoord, verdenken de Romeinen de Christenen en beginnen de vervolging. Rhual bekent een Christen te zijn en wordt veroordeeld voor de moord. Zijn straf is een gevecht op leven en dood in de arena.

avatar van Mac Hammer Fan
Historisch drama naar een scenario gebaseerd op de roman van Nicholas Patrick Wiseman. De film is een remake van de versie uit 1918. Er volgde nog een remake later, in 1960 "La Rivolta degli Schiavi", maar de versie uit 1949 is volgens velen de beste.

Bedankt voor de info weer . Waarom stemt u zelf niet ? Ik ken overigens noch de roman van Wiseman, noch de stomme versie. Het schijnt dat de film met Fleming getrouwer is aan het boek dan deze , kan daar verder dus niet over oordelen.
Enfin, oerpeplum die uitkwam toen de liefhebbertjes/ kennertjes nog in hun wiegjes lagen te blèren, ik weet niet of ze dit gezien hebben. Kolossal productie ook en 1 van de duurste- met inflatiecorrectie dan- Italiaanse films aller tijden, dat is te merken alleen al door de onbescheiden speelduur van 3 uur. Zoals de peplum buffs die al een tijdje naar een goede versie zoeken weten, is de meest toegankelijke en verbreide versie de afschuwelijk verknipte en gedubde US release variant van 95 minuten, die heb ik natuurlijk niet gezien. Wel dient benadrukt te worden dat de volledigst bewaard gebleven print ook "slechts " 163 minuten duurt, en een deel van de oorspronkelijke footage lost is- dat is in het begin zeker te merken.
Dat het geheel ook in die langste versie soms warrig lijkt komt echter niet alleen daardoor : er werkten talloze scenaristen mee aan dit monsterproject, onder wie zelfs Zavattini maar ook de regisseur zelf : Blasetti dus, de enige die toen geschikt leek om het klusje tot een goed einde te brengen. Als assistentje huurde hij een mager ventje met bril van 21 in : ene Sergio Leone...
Alle scenaristen lieten blijkbaar hun eigen ideeen los op de eigenlijke protagonist: niet Morgan- Fabiola, maar Vidal- Rual, een figuur die schijnbaar in de roman niet voorkwam en wiens motiveringen hier om de haverklap veranderen, wat het af en toe moeilijk te volgen maakt. Laten we het erop houden dat Vidal hier de Held zonder meer is die het verder zonder psychologie kan stellen, natuurlijk de Grote Liefde beleeft met de eponieme heldin Fabiola en het uiteraard opneemt voor de bedreigde gristenen in Rome, want deze film werd mede geproduceerd door het Vaticaan ! Wat te merken is.
Wat uitgebreider ingaan op de inhoud lijkt me hier onmogelijk wegens ruimtegebrek, als we de synopsis iets aanvullen krijgen we dus het volgende : senatorendochter Morgan en Galliër Vidal beleven anno 300 AD de amour fou, die echter wordt onderbroken door de moord op Fabiola's libertijnsepapa...Michel Simon !, ( quote : "als iedereen gristen wordt, zijn er geen gristenen meer ") voor deze moord worden de gristenen geframed door booswichten Ninchi, Stoppa en Salou- alledrie patriciërs. Mag u raden wie de eigenlijke moordenaars zijn.... Vidal is zelf een gristen in de kast, en zoals u begrijpt krijgt hij uiteindelijk de heldin mee in zijn geloof. Niet alleen hij: ook zijn buddy Gino Cervi- een gepensioneerd centurio- ziet het Licht dat al lang was gaan branden bij Girotti, die hier niemand minder dan gay beschermheilige Sint Sebastiaan vertolkt !
En zo komen we na de nodige wederwaardigheden na 2,5 uur eindelijk in de arena terecht waar we op wat vintage gladiator spektakel worden getracteerd, inclusief heerlijk katholieke SM. Leuk, wat ze allemaal verzonnen hebben om de gristenen te folteren. Zeker die "botspaaltjes "zullen me bijblijven. Toch vinden we de treffendste beelden in het begin, waar op archetypisch Blasettiaanse wijze de 2 gelieven hun amour fou beleven op het strand en in de liefdestuin tussen de beelden. Ook de satyricon achtige sequentie in de villa van Simon was frappant. Dan wel de " gay " sequentie met het martyrium van Sebastiaan, pure gay SM iconologie nog gecombineerd met een variant op de bergrede ! Enzovoorts. Soms kakt de film echter helemaal in, e.g. tijdens het courtroomdrama. Maar wat verwacht je in bijna 3 uur.
Jullie moeten het allemaal zelf zien, wat in de "integrale " versie alleen kan - bij mijn weten- dankzij de Franse DVD's , in 2 gesplitst en van niet geweldige kwaliteit. Deze bevat ook geen anderstalige onderschriften. Overdubd kun je deze versie niet noemen, gelet op het feit dat Morgan en Vidal hier de belangrijkste rollen hebben.

Wie hebben dit gezien ?

avatar van beavis
Ik heb sterk het vermoeden dat 163 minuten toch echt de gehele speelduur is en de melding van 183 minuten een typfoutje (Imdb noteert 164 minuten momenteel... maar de betrouwbaarheid van Imdb op dit soort punten blijft extreem discutabel wat mij betreft). De versie die recent in Italië op DVD verscheen lijkt namelijk nergens raar gesneden, verknipt of anderszins onlogisch. Wellicht zag je de composiet versie die eerder al de ronde deed in de ondergrondse kanalen pippo il buffone (die is een paar minuten langer, maar schijnt vooral in het begin een aantal beelden uit de US versie te bevatten die nogal afwijkend overkomen).

Deze film is niets minder dan spectaculair! Garant daarvoor staan een uitstekende cast, grootse production-design en een episch verhaal. Zeer vergelijkbaar in schaal en Christelijke sympathie met Ben-Hur (1959) al wordt in Fabiola de enige echte action-set piece tot het einde bewaard. Daar waar in meer doorsnee films het verhaal ongeveer op zou houden met een snelle ontmaskering van het complot, komt Blasetti dan ook wel met een uitsmijter van blockbuster proporties. Een van de mooiste gladiatoren scenes die ik ooit heb gezien denk ik.

Hoewel de film zich erg houd aan de conventies van het genre (in hoeverre die destijds al conventies waren durf ik nu niet te zeggen, maar het is aan de andere kant wel ontegenzeggelijk dat er later veel uit deze film is gekopieerd). Wordt er ook de tijd genomen (en is er in goede acteurs en dialogen geïnvesteerd) om het een en ander zo realistisch mogelijk over te laten komen. Doordoor voelt de film nog steeds 'modern' aan. Het is lastig om echt zwakke punten op te noemen hier behalve dat het dus toch wel conventioneel is en de moraal van het verhaal er ook nogal duidelijk bovenop ligt. Als het allemaal zo goed uitgevoerd is (en werkt) zoals hier, dan denk ik niet dat iemand daar problemen mee heeft.