Profesionalac (2003)

Servië en Montenegro
Komedie / Drama

geregisseerd door Dusan Kovacevic
met Bora Todorovic, Branislav Lecic en Natasa Ninkovic

Teodor Teja Kraj was een professor aan een gerenommeerde universiteit, hij verkeerde in de intellectuele kringen van Belgrado en hij was een gepassioneerde opponent van het regime van Milosevic. Momenteel is Teja echter de manager van een bekende uitgever. Zijn leven kabbelt rustig voort, totdat op een zekere dag Luka Laban op zijn kantoor verschijnt, die een ex-agent van de vroegere Servische geheime dienst is.

Was tot voorkort nog niet eens toegevoegd aan deze site (Met dank aan Tsjidde nu dus wel). Zonde dat deze film zo onbekend is, want het is echt een geweldig goede film. Ik heb zelden een film gezien die zo scherp en komisch tegelijk is. Het verval van het schrikbewind van Milosevic wordt op een zeer pijnlijke, maar komische wijze in beeld gebracht en de geheime dienst in Servië wordt belachelijk gemaakt. De vertelstructuur is geweldig en onovertroffen. Moeilijk geen spoilers te gebruiken (die toch niemand kan lezen), maar ik vond het briljant dat het leven van een professor die het heel zijn leven tegen een dictatuur opneemt, letterlijk wordt verteld (ook aan hem) door de agent die hem al jaren dood probeert te krijgen, zonder dat de professor het door had. Aan de hand van ijzersterke flashbacks wordt zijn leven duidelijk, maar ook de situatie in voormalig Yoegoslavie.

Een komisch sterke film, een film die echt wat uitdraagt, strak geregisseerd en er wordt voortreffelijk geacteerd. Gaat dit zien, ik zal proberen hem in de pakketservice te doen (hoewel illegale kopieën geloof ik niet zijn toegestaan). Ik denk dat veel mensen hem goed gaan vinden. 4,5 sterren voor een van de beste Europese films van de laatste jaren.

Chrys; laat je verleiden en plaats een reactie! Ben benieuwd. Misschien kunnen we met zijn tweeen voor een hype zorgen op MM.

mister blonde; denk toch niet dat dit een hype gaat worden , de humor is meer in de trend van emir kusturica , wat toch gauw te flauw wordt , het verhaal is daar integen wel zeer boeiend ,ook door de manier hoe het tot stand komt .
en dat daar een zeer beroerde politieke geschiedenis ter sprake komt heeft daar integen wel waarde.
ik zou de film eingelijk nog eens moeten bekijken alleen heb teveel goeie films liggen .

Kusturica is best populair, ook hier op MM. Vind die humor vrij toegankelijk. Lijkt wel op elkaar inderdaad, viel mij ook al op.

Maar de eerste stap naar een hype is gezet!