El Jardín Secreto (1984)

Spanje

geregisseerd door Carlos Suárez
met Assumpta Serna, Xabier Elorriaga en Taida Urruzola

Een vrouw, expert in computers, werkt overdag in een onderneming. 's Avonds levert ze zich over aan obsessieve vormen van seksualiteit. Op een dag leert ze een gehuwde man kennen, die werkt in een andere stad en één kind heeft. Ze besluit met hem een affaire te beginnen, zich met één partner tevreden te stellen en haar sado-masochistische neigingen opzij te schuiven, uit vrees hem te verliezen. Maar dan ontvangt ze regelmatig een geheimzinnige brief die afkomstig schijnt te zijn van haar vorige minnaar, een man die in een vliegtuigongeval is omgekomen.

Is de synopsis hier al knap ingewikkeld, de film zelf is zo mogelijk nog warriger. Ik kon er eigenlijk geen touw aan vast knopen. Het is zo'n film waar je als kijker tevergeefs probeert enige grip op het verhaal te krijgen, maar iedereen schijnt meer te weten dan jij. Komt nog bij dat de personages nauwelijks uitgewerkt zijn, dus kan het je ook niet zo veel schelen wat ze overkomt.

Het gaat om een vrouw die brieven krijgt van een mysterieuze afzender die haar SM-opdrachten geeft, die ze uit moet voeren, hetzij bij mensen thuis, hetzij en plein public. Haar vriend/minnaar verdenkt haar ervan een dubbelleven te leiden en gaat op onderzoek uit. De uitkomst is een totaal andere dan je zou verwachten. Spannend? Nauwelijks. Erotisch is het ook niet. Al is Assumpta Serna een schoonheid met dat korte haar en haar puntige borstjes. Maar dat is niet genoeg om deze film te redden.