La Malquerida (1949)

Mexico

geregisseerd door Emilio Fernández
met Dolores del Rio, Pedro Armendáriz en Columba Domínguez

Faustino wil trouwen met Acacia, een meisje dat alles zou doen om bij haar familie weg te gaan, maar haar stiefvader is tegen het huwelijk omdat hij denkt dat ze niet genoeg van hem houdt. Hij stuurt Faustino weg en dreigt hem te vermoorden als hij terugkomt. De jongeman wil Acacia 's nachts toch komen halen en wordt neergeschoten. De familie van Faustino zweert zijn dood te wreken.

avatar van Mac Hammer Fan
Twee nominaties: één voor een zilveren Ariel Award in Mexico en één voor de Gouden Leeuw van Venetië, beiden in 1949.

En uitgeroepen door de film buffs tot 94 na beste Mexicaanse film aller tijden...Fernandez behoeft geen nadere introductie, Del Rio en Armendariz ook niet, deze Fernandez regulars werden aangevuld met o.a. aankomende superster Dominguez als de eponieme anti-heldin ( wie wil weten hoe dat mens er nu ongeveer uitziet mag op eigen risico interviews belijken op joetjoep..). Het betreft trouwens de laatste samenwerking tussen Fernandez en Del Rio.
Een van de 154336 films waarvan wordt beweerd dattie de latijnsamerikaanse cinema in Europa op de kaart zette, gebaseerd op het stuk van de nu totaal vergeten nobelprijswinnaar Jacinto Benavente. Dat was een Spanjool en het stuk speelt ook in Spanje, maar Fernandez rechtvaardigt de verplaatsing naar Mexico in de credits met de mededeling dat " we van hetzelfde ras zijn " .
Volgt een over the top melodrama telenovela stijl waar de protagonisten er op los schmieren en zich te buiten gaan aan ronkende retoriek, terwijl Fernandez en Figueroa dan weer braaf hun best doen om het visueel zo filmisch mogelijk te houden met zoveel mogelijk plein air scènes, waarbij Figueroa zich mag uitleven in zijn geliefde shots van wolkenpartijen en impressionistische close-ups van het vrouwvolk.
Deze Venetië entry draaide ongetwijfeld in IT in de bios, en zeker de slotsequentie doet zeer sterk aan Leone denken...maar deze proto-spaghetti elementen verbleken bij het melodrama van de rest, je zou denken dat de synopsis niet klopt maar dat is wel zo, zodat iedereen met een beetje common sense meteen begrijpt hoe de vork in de steel zit tussen Armendariz die hier rondbanjert met de grootste sombrero aller tijden en Dominguez.
De DVD bevat geen onderschriften.