Un Verano para Matar (1972)

Alternatieve titels: Meurtres au Soleil | Ricatto alla Mala | Summertime Killer

Spanje / Frankrijk / Italië
Misdaad / Actie

geregisseerd door Antonio Isasi-Isasmendi
met Christopher Mitchum, Karl Malden en Olivia Hussey

Een zesjarige jongen is getuige hoe een stel gangsters zijn vader doodslaan. Twintig later jaar begint, de nu volwassen geworden, jongeman de daders op te sporen en ze systematisch te elimineren. Zijn doel is de volledige bende uit te roeien. Een politiedetective stelt een onderzoek in naar de reeks moorden en ook de baas van de Maffia is vastbesloten om hem tegen te houden.

avatar van Mac Hammer Fan
Won één CEC Award in Spanje in 1973.

avatar van jipt
Soundtrack van Luis Bacalov, ben benieuwd

Semi-grindhouse die iedereen heeft gehoord dankzij het gebruik van de übercheesy leadsong "run and run" in vol.2.en die je helaas niet snel meer uit je hoofd krijgt.Een fatsoenlijke release is er niet,zodat je de film in practisch dezelfde staat kunt zien als waarin Tarantino hem zag.Niet dat een fatsoenlijke release prioriteit zou moeten hebben,want au fond is dit een absurde kutfilm met seniele dialogen,belachelijk plot,een regisseur die er weinig van kan en 2 leads die er werkelijk helemaal niets van bakken.
Daarover gesproken:behalve de o zo schattige,wonderschone Hussey zie we hier potdrubbels de zoon van Mitchum Robert verschijnen.Die gozert kan er heeeeeelemaal niks van,al lijkt hij ondanks zijn blonde lokken als 2 druppels op zijn vader.Ook Karl Malden komt voorbij in de rol van goeiige cop,en hij heeft het fatsoen om niet eens te laten doorschemeren dat hij zich voor zijn rol in deze productie schaamt.Ook Bondgirl Auger komt langs,maar geheel aangekleed dus who cares.
Over aankleding gesproken:de 2 voornaamste kwaliteiten van de film ziet u rechts op de poster doorschemeren ,en de voornaamste vraag die je als kijker bezig houdt luidt dan ook:krijgen we die 2 nog integraal te zien?Ik garandeer geen bevestigend antwoord.
Hoewel dit een Spaanse productie is,kun je de esthetiek vd film omschrijven als die van een Amerikaanse seventies c-film met als kernsequenties de onvermijdelijke car vs bike chases.