Meres tou '36 (1972)

Alternatieve titels: Μερες του '36 | Days of '36

Griekenland

geregisseerd door Theodoros Angelopoulos
met Vangelis Kazan, Kostas Pavlou en Thanos Grammenos

Griekenland, 1936, kort voor het dictatorschap van Metaxas. Een voormalig drugskoerier en politieinformant, Sofianos, zit in de gevangenis voor de moord op een vakbondsleider. Een conservatieve politicus, Kriezis, met wie Sofianos eerder een homoseksuele relatie heeft gehad, bezoekt hem in de gevangenis. Met een binnengesmokkeld geweer weet Sofianos hem te gijzelen in zijn cel en eist vrijlating. Het land is in crisis en de regering weet niet wat te doen: Kriezis vrijlaten betekent het verlies van de stemmen van de democraten, de andere oplossing zal leiden tot verlies van de conservatieve stemmen. Ten einde raad besluit de regering Sofianos om te laten brengen.

Zeer trage film waarbij mijn gedachten veelvuldig afdwaalden. Echter, hoe langer de autoriteiten weet hebben van de gijzeling en meer dingen uitproberen om de situatie op te lossen, hoe meer de film meer gefocused en spannender wordt. Vervolgens stijgt de film zelfs nog meer in waarde door hier en daar wat verrassende humor.
Met de tweede film die ik van Angelopoulis zie, weet ik alleen nog niet goed waar ik hem moet plaatsen en wat zijn kracht is. Hij richt zich op actie en op handelingen, maar hij is geen Bresson. Hij maakt gebruik van de ruimte en past veelvuldig wideshots en trackingshots toe maar hij is al helemaal geen Miklos Jancso. Visconti en Bertolucci komen ook in me op. Maar het is nooit echt heel mooi en het is niet afgemeten genoeg. Het enige dat eruit sprong was de gedoseerde humor en de politieke achtergrond.
Toch een ruime voldoende vanwege de onderhoudende tweede helft.