Il Marchio di Kriminal (1968)

Italië / Spanje
Thriller

geregisseerd door Fernando Cerchio
met Glenn Saxson, Helga Liné en Andrea Bosic

De bandiet Kriminal is uit de gevangenis ontsnapt en runt een rusthuis van hogere klasse in Londen. Met de hulp van een jonge vrouwelijke medeplichtige ruimt hij er oude dames uit de weg om zo winst te slaan uit hun levensverzekering. Hij krijgt zo een beeldje van een Blauwe Buddha in zijn bezit, en dit bevat het eerste deel van een kaart die leidt naar een fabelachtige verborgen schat. Daarop gaat hij koortsachtig op zoek naar de andere delen van die kaart.

Vervolg op Kriminal van Lenzi, door sommigen beschouwd als een parodie erop zelfs, zou kunnen aangezien de regie mede werd verzorgd door sex comedy dadaist Cicero. Maar het zou ook kunnen dat waar de brave Lenzi dacht dat Kriminal een creatie was van Hitchcock en Clouzot, de makers hier schijnbaar meer teruggrijpen op het origineel van Bunker en Magus, hoe geslaagd het is weet ik niet want het origineel is me net als alle andere fumetti ongekend.
In concreto betekent dit dat er meer fumetto/comic style intermezzi tussen zijn gevoegd, zij het tamelijk at random. Bunker schijnt zich overigens van dit werk te hebben gedistantieerd.
Vervolg dat ook bijna begint waar de ander ophield, en onze eponieme held wordt wederom gespeeld door landgenoot Saxson-Bos, nog steeds een houten klaas. Zoals gezegd rekent hij via een perfide scheme met zijn vriendinnetje c'est arrivé près de chez vous style af met bejaarden die aan een hartconditie lijden, maar een deel van een kaart toevallig gevonden tussen de resten van een gebroken Boeddha beeldje brengen hem op een veel groter en snoder plan...
De anti-held reist om de gehele kaart te bemachtigen vervolgens Europa over, achterna gezeten wederom door de immer flegmatieke inspecteur Milton van de yard, ook als in het origineel gespeeld door Bosic.
Tijdens zijn queeste stuit Kriminal echter op zijn schijnbaar gelijke: Helga Liné die ook zij het in een andere rol in het eerste deel zat, en eveneens achter de schat aanzit. Dit brengt het hele stel naar Libanon, waar in deze Spaanse co-productie blijkt dat de schat bestaat uit een verzameling Goya schilderijen.
Het slot lijkt een vervolg uit te sluiten, al hangt een vervolg natuurlijk af niet van de afloop van de voorganger maar van de box office. De resultaten waren duidelijk en dit was de laatste uit de saga.
Niet zo vreemd, want dit is een behoorljk saaie bedoening die vooral het tempo mist dat in dit soort films waar de kijkers steeds op nieuwe avonturen en absurde twists dienen te worden getracteerd essentieel is. En ondanks de locaties was het visueel niet echt heel prettig, miste stijl, bovendien waren de comic intermezzi zoals ik zei nogal random ingevoegd en eerder storend.
Wel uitstekend was de score van Masa.
Net als de Lenzi film issie in IT op DVD uitgebracht, weer eens om de pundits een plezier te doen zonder anderstalige onderschriften.