Angola: Saudades de Quem Te Ama (2006)

Alternatieve titel: Angola: Saudades from the One Who Loves You

Zuid-Afrika
Documentaire

geregisseerd door Richard Pakleppa

Portret van een land dat de wonden van 27 jaar burgeroorlog probeert te helen. De Namibische filmmaker Richard Papekkla neemt de kijker mee op een lyrische tocht door een verscheurd land met schrijnende contrasten tussen arm en rijk, tussen hoop en wanhoop. De caleidoscoop toont de uitersten van de oliebaronnen die het land van zijn natuurlijke rijkdom beroven tot de petroleum snuivende straatkinderen, van luxueuze woonhuizen en exclusieve shopping centra tot beelden van puin en verval. Een soundtrack van zowel plattelands- als grootsteedse liederen geeft de gemoedstoestand van de bewoners weer. Het woord 'saudade' dekt die lading: een verlangen naar iets geliefds dat verloren is gegaan maar in een verre toekomst terug kan komen.