Nosotros, los Pobres (1948)

Alternatieve titel: We the Poor

Mexico

geregisseerd door Ismael Rodríguez
met Pedro Infante, Evita Muñoz 'Chachita' en Katy Jurado

Twee jonge kinderen vinden een boek tussen het vuilnis. Het boek gaat over een arme buurt in Mexico-stad. Er komen verschillende personages aan bod; een man (Pepe) met zijn dochter, een mooie vrouw, een prostituee en anderen. Pepe wordt vals beschuldigd van een roofoverval en vervolgens naar de gevangenis gebracht.

avatar van boerenpummel
Film met een zeer hoog gemiddelde op IMDB (8,8). Ben hier best benieuwd naar..

Nu nog maar 7,5...Overigens heb ik nooit een film buff horen beweren dat een hoge waardering op IMDB een kwaiteitsgarantie ware wanneer het gaat om gekende hollywoodklassieken als the shawshank redemption of the green mile, eerder integendeel. Maar dat terzijde.
Terzake: bekendste film uit de Mexicaanse geschiedenis die practisch niets van doen heeft met het neo-realisme, een stroming die vergeleken bij de sentimentalisering en idealisering van het pauperbestaan hier bijna cynisch overkomt. Geen wonder dat Bunuel los olvidados mede maakte als antwoord op deze gigantische box office hit.
Hoewel als sociologisch verantwoorde studie van het armoede vraagstuk tekortschietend, voor een film van 128 minuten zeker wel vermakelijk.
Zoals we uit de synopsis al konden opmaken gaat het hier om onvervalst soapy melodrama met alle verwikkelingen en karakters die daarbij horen : 1 dimensionale schurken en helden die in een luttele tijdsspanne de meest extreme dingen meemaken. De film afficheert zich dan ook via de kunstgreep met de lezende kinderkens meteen als een sprookje.
Een musical is dit deels ook, al is de muziek steeds ingebed in de narratie. Deze film doet trouwens sterk aan de musicals van Clair denken en is daar ongetwijfeld door beinvloed.
Cinematografisch ok, zeker die hallucinatie scène met Inclan , geinspireerd door overmatig marihuana gebruik...zeg gewoon nee kindertjes ! Ook nog een verrassende gore scene met een uitgestoken oog vol in beeld, wat je bij zo'n film toch niet meteen verwacht.
Acteerwerk valt mee voor het genre, vooral van de males, waarbij Inclan als gebruikelijk de slechterik en Infante al even gebruikelijk de held is. De u uit verscheidene hollywood klassieken bekende Jurado heeft slechts een bijrol.

- Edit: voordat mensen gaan lopen zeuren zal ik nog even vermelden dat er in de film idd. geen bankoverval voorkomt, het ging hier om verdenking van roofmoord.