Akai Hankachi (1964)

Japan
Actie

geregisseerd door Toshio Masuda
met Yûjirô Ishihara, Ruriko Asaoka en Hideaki Nitani

De geharde politieagent Mikami, en zijn partner Ishizuka, proberen een crimineel te pakken te krijgen die zich verstopt heeft in de haven van Yokohama. De misdadiger verstopt een geheime aktetas bij een kleine krantenstand, en vlucht verder, om daarna onder een truck te komen. Terwijl de politie de standhouder ondervraagt, gaat Mikami naar diens dochter. Het blijkt dat de standhouder een voormalig schutter was voor het Japanse olympisch team. De standhouder weigert te praten, en wanneer hij door Ishizuka mee wordt genomen grijpt hij diens pistool en begint in het wilde weg te schieten. Mikami weet de man te doden, wat diens dochter woest maakt. Dit blijkt een enorm probleem te zijn voor Mikami, want zij was z'n vriendin. In het schandaal dat hierop volgt, neemt Mikami ontslag. Vier jaar later is Mikami een vastgoedhandelaar. Op een dag komt de politie-onderzoeker Tsuchiya met het vreemde verhaal dat zijn oude partner Ishizuka ineens heel veel geld heeft.

avatar van -fal
Visueel stijlvolle Nikkatsu met leuke locaties en decors, en een voorkeur voor gangen en enge doorgangen. Mooie buitenshots ook. Ogenschijnlijk een thriller, maar eigenlijk draait het om een driehoeksverhouding tussen een vrouw en twee mannen waarvan er eentje zingend met een gitaar door de film wandelt. Helaas wat al te melodramatisch en melig om te pakken.